Uppdaterad 31 december 2024 15:00
Bristen på butikslägen har pekats ut som ett hinder för ökad konkurrens inom dagligvaruhandeln. Nu får Boverket i uppdrag att utreda hur kommuners detaljplaner kan användas för att underlätta etablering av nya livsmedelsbutiker.
Regeringen har beslutat att ge Boverket i uppdrag att analysera kommunernas tillämpning av plan- och bygglagen för att skapa bättre förutsättningar för livsmedelshandel. Målet är att göra det enklare att etablera nya butiker och på så vis öka konkurrensen på marknaden.
Boverket ska undersöka hur kommunerna har använt den del av plan- och bygglagen som möjliggör styrning av handelsetableringar via detaljplaner. Utredningen ska även bedöma om lagen behöver förändras för att underlätta för nya livsmedelsbutiker att slå rot.
- Kommunernas planering av markanvändningen har stor betydelse för handelns utveckling i en kommun. I dag finns det tydliga indikationer på att dagligvaruhandelns aktörer upplever svårigheter vid nyetablering, bland annat kopplat till markåtkomst och planläggning, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
I uppdraget ingår att analysera vilka konsekvenser eventuella lagändringar skulle få för kommunernas planeringsmöjligheter och näringslivet. För att säkerställa en bred analys ska Boverket inhämta synpunkter från Konkurrensverket, som tidigare lyft fram tillgången till butikslägen som en viktig faktor bakom den stora marknadskoncentrationen inom svensk dagligvaruhandel.
Boverket förväntas också ta fram konkreta författningsförslag som kan implementeras om en lagändring anses nödvändig. Uppdraget ska redovisas senast den 1 mars 2026.
Bättre tillgång till butikslägen kan bidra till att bryta dagens dominans inom dagligvaruhandeln och skapa en mer konkurrensutsatt marknad. För konsumenterna kan detta innebära lägre priser, större utbud och ökad tillgänglighet.
Med detta initiativ tar regeringen ett steg mot att förbättra förutsättningarna för både konsumenter och företag, samtidigt som kommunerna får en tydligare roll i den framtida planeringen av handeln.