Uppdaterad 2 juni 2025 05:00

Det klassiska vetenskapscentret "Tom Tits Experiment" presenterar en ny visuell identitet.
Inför sommarsäsongen drar det klassiska vetenskapscentret "Tom Tits Experiment" i gång med en annonskampanj. Det innebär en ny visuell layout för företaget för första gången på nästan 40 år.
Den nya visuella identiteten innefattar bland annat logotyp, typografi och språklig identitet.
- Tom Tits Experiment ska vara en upplevelse för alla sinnen. Det är en utmaning att kommunicera det, särskilt i digitala miljöer. Men nu tycker jag att vi har lyckats. Den nya identiteten hjälper oss också att hålla ihop all vår kommunikation. Nu blir vi tydligare och kan nå ut med våra budskap mycket bättre, säger Åsa Ribbing, chef marknad, affärsutveckling och försäljning på Tom Tits Experiment, i ett pressmeddelande.

Uppdraget att ta fram Tom Tits Experiments nya grafiska identitet gick till formgivaren och illustratören Oscar Lidgren, med stöd av copywritern Mattias Jersild. Oscar har arbetat med grafisk design sedan 1990-talet och har tidigare skapat visuella koncept för flera välkända svenska varumärken, däribland Natur & Kultur, SAAB och Unionen.
− Tom Tits Experiment är helt unikt i sitt sätt att förena vetenskap och konst på ett handgripligt vis. Identiteten ska spegla den roliga blandningen av mekaniska och organiska kunskapskällor som finns och inspirera till nyfikenhet på världens alla märkligheter, säger Oscar Lidgren.