Uppdaterad 25 juli 2023 00:04
Pressbild: BankID
Polisen i Stockholms län varnar för bedrägeriförsök. Under gårdagen rapporterades flertal polisanmälningar som upprättats på grund av att bedragare uppmanar personer att logga in med bank-ID via telefon.
Polisen i Stockholms län har larmat om en ökning av telefonbedrägerier där bedragare försöker lura människor att logga in med bank-ID via telefon. Flera polisanmälningar har inkommit där offren uppmanats att betala för teleutrustning som de inte har beställt.
”Telefonbedrägerier drabbar många som förlorar sina pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.”, skriver polisen på sin hemsida
För att skydda allmänheten mot dessa bedrägerier ger polisen tre viktiga råd:
- Lägg på luren: Om du blir osäker under ett samtal, oavsett om personen påstår sig vara från banken, en släkting, företag eller myndighet, ska du avsluta samtalet omedelbart. Ha en förberedd avslutningsfras eller lägg på direkt, och du behöver inte vara artig.
- Logga inte in: Dela aldrig med dig av dina bank-id eller koder från bankdosa eller betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter kontaktar aldrig dig och ber om personliga uppgifter på detta sätt.
- Lita inte på den som ringer: Bedragaren kan försöka skapa stress och påstå att du riskerar att förlora pengar eller att en anhörig har råkat illa ut för att lura dig. Var misstänksam mot sådana påståenden och ge aldrig ut information baserat på oöverlagda påståenden från okända personer.
(Annonslänk)