Uppdaterad 2 november 2024 05:00
Ny data visar att bilkörandet per invånare har minskat i de flesta kommuner under de senaste 15 åren. Södertälje sticker dock ut med en kraftig ökning, medan Nykvarn har sett en nedgång i bilresande.
- Att utsläppen verkligen minskar är det som är viktigast. Även om mängden bilar och den totala körsträckan ökar, så har bilarna blivit mycket effektivare och släpper ut mindre mängder avgaser per bil. Men blir bilarna fler, så motverkas det, säger Annika Svensson, luftmiljöexpert på länsstyrelsen i Västra Götaland, till Siren.
Enligt statistik från RUS, sammanställd av Nyhetsbyrån Siren, har bilkörandet per invånare minskat i många kommuner sedan 2008, men Södertälje går mot strömmen. Här har körsträckan per invånare ökat med hela 243 mil och ligger nu på 911 mil per invånare 2023. Det är en tydlig kontrast mot Nykvarn, där körsträckan har minskat med 80 mil under samma period och nu ligger på 660 mil per invånare.
– Det är en komplex bild. Det räcker inte att bara titta på körsträckan per bil och person, utan man måste också titta på mängden fordon, den totala körsträckan och utsläppen, säger Annika Svensson, som också är ansvarig för miljömålet Frisk luft på länsstyrelsernas samarbetsorgan RUS.
Samtidigt har antalet bilar på Sveriges vägar ökat, från 4,8 miljoner 2008 till 5,8 miljoner 2023, och den totala körsträckan för landets bilar var förra året 6,5 miljarder mil. Trots detta har den genomsnittliga körsträckan per invånare minskat med 10 procent.
Utsläppen från personbilar har också minskat markant. Sedan 2008 har växthusgasutsläppen från bilar sjunkit med 30 procent och stod för 8,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter 2023, vilket motsvarar knappt en femtedel av Sveriges totala utsläpp.