Uppdaterad 21 september 2024 05:00
Arbetspendlingen i Stockholmsregionen fortsätter att öka kraftigt. Södertälje är en av de kommuner som påverkas mest av ökningen, särskilt i stråket mellan Stockholm och Eskilstuna.
Pendlingen i Stockholm-Mälarregionen har nått nya toppnivåer, där totalt 850 000 invånare nu pendlar över kommungränser för att ta sig till jobbet. Detta är en markant ökning med 100 000 personer, eller 13,3 procent, sedan 2018, enligt en ny rapport från Mälardalsrådet.
För Södertälje innebär detta ökad belastning, särskilt i trafikstråket Stockholm-Huddinge-Botkyrka-Södertälje-Strängnäs-Eskilstuna, där hela 105 000 personer pendlar till arbetet i en annan kommun inom detta område.
- För att möta framtidens behov måste vi satsa på att stärka kollektivtrafikens infrastruktur, särskilt i de större pendlingsstråken som Uppsala-Stockholm och Stockholm-Södertälje-Linköping. Det är avgörande att regeringen och riksdagen tar sitt ansvar för att säkerställa en pålitlig kollektivtrafik, så att tågen går i tid, säger Anton Fendert (MP), ledamot i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och trafikregionråd i Region Stockholm.
Rapporten lyfter fram att arbetspendlingen ökar i flera stråk i regionen, vilket skapar ett starkt tryck på infrastrukturen. För Södertälje, som ligger i ett centralt pendlingsstråk, blir utmaningen särskilt tydlig.
- Våra sju regioner har en gemensam och långsiktig vision för hur infrastrukturen ska utvecklas, med fokus på nödvändiga satsningar på spår och vägar. Detta är avgörande för att hantera den ökande arbetspendlingen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd i Region Stockholm.
Mälardalsrådets utvecklingsstrategi pekar på behovet av infrastruktursatsningar för att hantera den ökande pendlingen, med särskilt fokus på utbyggnad av spår och vägar för att underlätta resor och minska belastningen på det befintliga trafiknätet.
Med ökande pendlingsflöden mellan Stockholm och närliggande kommuner som Södertälje blir frågan om förbättrad infrastruktur alltmer akut. Rapporten visar att trycket nu ökar på regering och riksdag att investera i regionens transportsystem, vilket skulle gynna både arbetspendlare och den regionala utvecklingen.
– Det räcker inte längre med tomma löften om satsningar och miljarder till infrastrukturprojekt – nu krävs konkret handling. Med en tredubbling av trafiken från Stockholm till Uppsala och från Eskilstuna till södra Stockholms län måste regeringen sätta ner foten och satsa på infrastrukturen i vår del av Sverige. I vår utvecklingsstrategi för transporterna, Systemanalys 2024, har våra sju regioner gått samman och pekat på vilken infrastruktur som behövs. Nu måste regeringen ta sitt ansvar, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd i Region Stockholm.