Uppdaterad 2 december 2025 11:30
Snart får hemtjänsttagare i Södertälje möjlighet att själva välja vilken butik deras mat beställs från. Kommunen gör nu en ny upphandling efter önskemål om fler alternativ.
Södertälje kommun påbörjar nu en ny upphandling av inköp online för hemtjänstens kunder. Syftet är att bredda utbudet och ge de som får hjälpen större möjlighet att välja själva.
– En enkät som vi skickade ut i våras till mottagare av hemtjänst visade att man vill ha fler leverantörer att välja på. Det har vi lyssnat på, därför känns det mycket positivt att vi nu kan tillgodose önskemålet, säger Pia Sjöstrand (S), äldreomsorgsnämndens ordförande.

I dag kan hemtjänsttagare få sina matvaror beställda digitalt med hjälp av hemtjänstpersonal. Med det kommande avtalet öppnas dörren för fler leverantörer – och därmed fler valmöjligheter. Den som tar emot hemtjänst ska kunna bestämma både vad som ska handlas och från vilken butik.
Enligt planerna ska det dessutom bli möjligt att byta leverantör tre gånger om året. Hemtjänstpersonalen fortsätter att hjälpa till med beställningen via surfplatta och ser till att köpen genomförs på ett tryggt och enkelt sätt.
Lång efterfrågan från Södertäljebor
Förändringen är ett svar på något många i Södertälje efterfrågat under lång tid: möjligheten att handla från fler olika matbutiker. En enkät som genomfördes i våras bekräftade detta – hemtjänsttagarna var nöjda med tjänsten men upplevde att alternativen var för få.
Kommunen startar nu därför en bredare upphandling där fler leverantörer får chans att lämna anbud. Först när processen är klar står det klart hur många och vilka matbutiker som kommer att ingå i det nya avtalet.
– Vi hoppas att upphandlingen väcker intresse på marknaden och att det leder till ett brett utbud av leverantörer, säger Pia Sjöstrand.
Det nya avtalet börjar gälla den 1 april 2026.








