Uppdaterad 25 december 2025 05:00
Var åttonde tåg är försenat när det passerar Södertälje. En ny genomgång visar att sträckan är en av landets mest problemtyngda – och att en av Sveriges värsta järnvägsflaskhalsar finns precis i kommunens närhet.
Den svenska tågtrafiken är fortfarande långt ifrån målet att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. En kartläggning som Newsworthy gjort tillsammans med Sveriges Natur visar att 12 procent av tågen som passerar Södertälje kommun är mer än fem minuter sena.
Allra värst var situationen i januari, då i snitt 15 procent av tågen anlände för sent. Förseningarna drabbar både pendlare och långväga resenärer, även om problemen är störst för fjärrtågen.
Enligt analysen är sträckan Stockholm–Katrineholm, och i synnerhet delsträckan Flemingsberg–Södertälje, den plats där flest förseningar byggs upp på Södra och Västra stambanan. Här samsas pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg på samma spår – vilket gör systemet extra sårbart.
– Förseningar uppstår ofta nära storstäder där trafiken är som tätast, konstaterar Newsworthy i sin genomgång.
Samtidigt visar undersökningar från Transportstyrelsen att punktlighet är en av de allra viktigaste faktorerna för tågresenärer – viktigare än restiden i sig. Att inte kunna lita på att tåget går i tid påverkar förtroendet för hela järnvägen.
Under våren 2026 väntas regeringen fatta beslut om den nya nationella planen för transportinfrastruktur. Trots historiskt stora satsningar på över 1 100 miljarder kronor möts planerna av kritik, bland annat för att vägunderhåll prioriteras snabbare än järnvägen.
– Den ekonomiska ramen för nästa planperiod, 2026–2037, uppgår till 1 171 miljarder kronor. Det är en historiskt stor satsning, säger Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), till Sveriges Natur.
För Södertälje resenärer innebär det att problemen riskerar att bestå – om inte flaskhalsarna på järnvägen byggs bort.







