🕝 1 minuter
Nu införs digitala inköp för hemtjänsten i Södertälje
Publicerad 26 april 2023 09:30
Uppdaterad 25 april 2023 21:40

Foto: Pexels

Digitaliseringen går framåt i Södertälje. Nu kommer personer som har hemtjänst kunna handla sina inköp online tillsammans med hemtjänstpersonal redan nästa månad.

Äldreomsorgsnämnden i Södertälje beslutade i december 2022 att införa digitala inköp i hemtjänsten efter en offentlig upphandling, där Mathem valdes som leverantör.

– Det är dags att ta steget över till ett effektivare sätt att arbeta. Medarbetarnas kompetens behöver användas rätt. Undersköterskor ska ges mer utrymme för vård och omsorg, inte bära matkassar. Det gynnar både de äldre och personalen, säger Pia Sjöstrand, ordförande i äldreomsorgsnämnden i ett pressmeddelande.

Tidigare gick hemtjänstpersonalen till affären med inköpslistor och köpte varor åt de äldre. Men efter beslutet kommer hemtjänstkunder som får hjälp med handling att göra sina inköp online via en surfplatta, med hjälp av personalen. Kommunen betalar de äldres packnings- och leveranskostnader enligt avtalet.

(Annonslänk)

Införandet av digitala inköp sker successivt med start i maj 2023 och inkluderar några hemtjänstområden åt gången. Alla områden, inklusive externa utförare, kommer att ha digitala inköp senast hösten 2023.

– Förhoppningen är att stress och tunga lyft ska minska. Dessutom behöver hemtjänstpersonalen inte längre hantera betalkort eller kontanter vilket vi hoppas ökar tryggheten för medborgarna, Karin Björkryd, Omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Den äldre sitter ner tillsammans med personalen ungefär en gång i veckan och beställer varorna via surfplattan. Varorna levereras sedan på en bestämd dag och de som inte kan öppna dörren eller packa upp varorna kommer att få hjälp från hemtjänstens medarbetare. Erfarenhet från andra kommuner visar att införande av digitala inköp har flera positiva effekter, inklusive mer tid tillsammans mellan den äldre och personalen.

Dela artikeln