Uppdaterad 18 november 2025 08:00
Tv-profilen och Södertäljebon Mauri Hermundsson får en raketstart med sitt nya chipsbolag. Första årsredovisningen visar på över 25 miljoner kronor i omsättning.
Det har gått drygt ett år sedan Mauri Hermundsson, känd från Youtube och flera tv-program, tog steget från medieproduktion till snacksbranschen. När Mauri Hermundsson från Södertälje lanserade sitt chipsbolag Redhead Sverige AB var det som ett sidoprojekt vid sidan av sina tv- och Youtubeproduktioner. Men satsningen blev snabbt en framgång.
Bolaget omsatte drygt 25 miljoner kronor under perioden februari–december 2024. Vinsten på 2,5 miljoner överträffade till och med resultatet i hans etablerade produktionsbolag.
I en kommentar till Expressen berättar Hermundsson att framgången kommit oväntat. Han beskriver hur både produkterna och varumärket fått starkt genomslag – och att det mest glädjande för honom har varit känslan av att lyckas med något han från början inte trodde var möjligt.

Trots framgången har han själv ännu inte tagit ut någon vinst – allt återinvesteras för att växa vidare.
Och växtkraften verkar stor. Hermundsson förutspår att bolaget kan mångdubbla omsättningen redan i år:
- Det känns jättekul! Vi återinvesterar ju allt, hittills har jag inte tjänat en krona – det är mer känslan av att klara av nåt man inte trodde man skulle klara som gör det skoj. Och jag tror vi skulle kunna trippla den omsättningen i år. Då kanske de stora chipsjättarna kan bli lite skakis i alla fall? Det kan de nog må bra av, säger han till Expressen.
Med det har Södertälje fått en ny – och något oväntad – entreprenörsprofil att räkna med i snacksbranschen.








