Uppdaterad 15 maj 2025 05:00

"Telgebostäders ledning har beslutat sig för att ta bort servicen", skriver Realistpartiets gruppledare, Joakim Granberg.
När våra tjänstepersoner och vi gruppledare loggar in på våra tjänstedatorer så möts vi av texten och uppmaningen:
Medborgaren först – Respekt för individen – Mer än förväntat
Utgå alltid för samhällsuppdraget – Olikheter är en styrka
Jag brukar tänka på hur viktigt det är att komma ihåg att vi som är folkvalda är just valda för att tjäna Södertäljeborna och att det är skattebetalarna som betalar vår lön.
När jag läser uppmaningen så fastnar jag ofta vid – Mer än förväntat, vad innebär det i praktiken? Att vi ska leverera bättre än vad medborgarna förväntar sig låter ju toppen!
Men i verkligheten och i den dagliga driften så är de flesta nöjda om vi (kommunen och dess bolag) kan leverera och nå upp till åtminstone en förväntad nivå.

Det blir dock lite knepigt när det gäller våra bolag, där har vi en anställd VD som ska se till bolagets bästa, så inte medborgaren och individen först med andra ord.
Ett tydligt exempel på detta är Telgebostäders senaste drag, man höjer hyran för sina parkeringsplatser dramatiskt och för vissa med mer än 100%, men sänker samtidigt servicen.
Telgebostäders VD Krister Mellström säger 2025-01-15 i Lt att höjningen kommer att generera miljonintäkter, läser att det ska ge 22 miljoner kronor årligen.
Man kan tycka olika om behovet och motiveringen till den drastiska hyreshöjningen, men något som de allra flesta är överens om är att när något blir dyrare så förväntar man sig åtminstone inte att det leder till en sämre service.
Telgebostäders ledning har beslutat sig för att ta bort servicen att hyresgästerna kan byta parkeringsplats med varandra.
Lite fakta: Man kan få vänta i flera månader på att få en ledig parkeringsplats, när man väl blir erbjuden en så kan den ligga långt ifrån ens bostad, men man tackar ändå ja i ren desperation. Under morgonpromenaderna för att hämta sin bil så kan man ibland med lite tur stöta på någon som bor där din bil står parkerad och hens bil står där du bor, vilken lycka! – Man byter p-plats med varandra och så är problemet löst!
Denna service har nu Telgebostäders ledning valt att ta bort, man kan fortfarande byta bostad med varandra, men inte parkeringsplats. Anledningen till att man slutat med den service är för att det tar tid för personalen att byta hyresgäst på parkeringsplatsen…
Min egen gissning är att det tar cirka 15–20 minuter att administrera ett parkeringsbyte, den uppgiften har jag fått ifrån andra bostadsbolag som såklart har denna service.
Detta är betydligt mindre än förväntat Telgebostäder!
Telgebostäder är inte bara ett bolag, det är Södertäljebornas allmännytta. Man brukar säga att ju färre politiker som bor i ett område desto sämre blir samhällsservicen, vi kan konstatera att ingen av majoritetens gruppledare eller någon av våra bolagschefer bor i Telgebostäder, så att höja avgifter och sänka servicen är tydligen ingen svår sak.
Jag bor själv i Telgebostäder och fick byta P-plats innan servicen togs bort, men jag lovar övriga hyresgäster att återinföra möjligheten till att byta P-plats med varandra om Realistpartiet ingår i en majoritet efter kommunalvalet 2026.
Joakim Granberg, gruppledare
Realistpartiet – Södertäljes lokalparti