🕝 1 minuter
Kritiserad reklamskylt brann ned - "Fult PR-trick"
Publicerad 10 oktober 2023 22:56
Uppdaterad 10 oktober 2023 22:56

Foto: Shamash Oyal

”Welcome to hell.” Så löd en kontroversiell reklamskylt från Dollarstore vid Scaniarinken i Geneta. Under tisdagskvällen blev den helt förstörd i en brand.

Vid 19:30 larmades räddningstjänsten om en utomhusbrand i Genetaleden. När de anlände på platsen upptäckte de att det var en ovanlig typ av brand – nämligen en reklamskylt som behövde släckas.

Av allt att döma har reklamskylten blivit utsatt för sabotage, där någon har rivit ner den och dessutom tänd på den. Enligt den vakthavande befälet vid räddningstjänsten började den brinna av oklar anledning, men kunde snabbt släckas.

Skylten, som annonserades av Dollarstore, var avsedd att marknadsföra högtiden Halloween i slutet av oktober. Dock har reklamskylten blivit föremål för omfattande kritik, inklusive från ungdomscoachen och Kristdemokraten Tony Garabet. Han kritiserade budskapet, delvis med hänvisning till den senaste tidens ökning av våldshändelser.

”Räcker det inte med de senaste händelserna i Södertälje?”, skrev Garabet i en insändare.

En annan person som Telgenytt har talat med och som kritiserar skylten menar att Dollarstore har lagt betydligt mer fokus på texten ”Welcome to hell” än på att tydligt visa vilket företag som faktiskt stod bakom den.

– Jag tror att få förstod att Dollarstore stod bakom annonsen, man ser inte företagets namn. Det är väl det första man vill skylta med om man betalar för en dyr annons. Ett PR-trick kanske? I så fall ett fult PR-trick, helt på Södertäljebornas bekostnad, säger personen till Telgenytt.

Det finns för närvarande inga misstänkta personer i samband med skyltbranden på tisdagskvällen.

Dela artikeln