🕝 2 minuter
Kommunens kontaktcenter prisas för årets förändringsresa
Publicerad 12 februari 2025 19:50
Uppdaterad 12 februari 2025 19:50
Foto: Södertälje kommun

Efter ett år av satsningar på bättre service och bemötande belönas Södertälje kommun med det prestigefyllda priset "Årets förändringsresa" vid Brilliant Awards.

Södertälje kommun har vunnit priset "Årets förändringsresa", en utmärkelse som delas ut av Brilliant Future till organisationer som lyckats skapa ett mer engagerat och kundfokuserat arbetsklimat.

– Det här är en fantastisk bekräftelse på vårt arbete. Jag är otroligt stolt över mina medarbetare och deras insatser, säger Emma Tahan, resultatenhetschef på Kontaktcenter.  

Emma Tahan. Foto: Södertälje Kommun/Liza Simonsson

Sedan hösten 2023 har kommunens kontaktcenter arbetat aktivt med att förbättra servicen för invånarna. Genom coachningssamtal, medlyssning och peptalks har personalen fått stöd för att förbättra bemötandet och kvaliteten i kundkontakten.

Satsningen har gett tydliga resultat och förbättringar har noterats i samtliga mätområden. Kommunen mäter medborgarnas nöjdhet genom enkäter där invånare betygsätter servicen på en skala från 1 till 5 inom sex kategorier: engagemang, enkelhet, generell nöjdhet, kunskap, svarstid och uppklarning (tydlighet i svaren).

Den positiva utvecklingen gjorde att kommunen nominerades till Brilliant Awards – Employee Experience, en årlig utmärkelse för organisationer som lyckats skapa ett arbetsklimat där medarbetarna är engagerade och motiverade.

Brilliant Awards belönar inte bara kundservice utan även organisationer som genomfört stora positiva förändringar och skapat en arbetsmiljö med hög motivation och förbättrat ledarskap.

Södertälje kommun har nu tagit hem priset för Årets förändringsresa, ett bevis på att deras satsningar på service och bemötande gett effekt. Kommunen fortsätter nu arbetet med att utveckla servicen för att göra kontakten med medborgarna ännu smidigare och mer tillgänglig.

-Priset visar att Södertälje kommun ligger i framkant när det gäller att utveckla kundbemötande och service. Den här utmärkelsen ger oss ännu mer energi att fortsätta förbättra vår service. Vi vill att varje invånare ska känna sig hörd, förstådd och väl bemött när de kontaktar oss, säger Emma Tahan. 

Dela artikeln