🕝 1 minuter
Kommunens informationsmiss – tvingas göra om och göra rätt
Publicerad 27 november 2025 16:30
Uppdaterad 27 november 2025 16:30
Foto: Alexander Isa

Hundratals personer med hemtjänst och trygghetslarm i Södertälje fick felaktig information efter att ett utskick blivit fel hos tryckeriet. Kommunen medger misstaget och skickar nu nya brev med korrekt underlag.

Ett utskick från omsorgskontoret i oktober har lett till stor förvirring bland hemtjänsttagare i Södertälje. Brevet skulle informera om att kommunen tecknat ett nytt avtal med de privata utförarna inom hemtjänst, men tryckprocessen gick fel.

Enligt kommunen skulle varje mottagare få information om samtliga tre utförare: den kommunala hemtjänsten, samt de privata aktörerna Eveo och Saand. I stället fick många bara uppgifter om en av dem, vilket gjorde att brevet uppfattades som ofullständigt.

Ytterligare ett fel uppstod i den bifogade blanketten. Där stod felaktigt att kommunen automatiskt skulle välja utförare åt mottagaren om ingen blankett skickades tillbaka inom två veckor. Den uppgiften stämmer inte, uppger kommunen. Den som vill behålla sin nuvarande utförare behöver inte göra någonting.

Kommunen medger att utskicket har orsakat oro och missförstånd.

- Vi ber så mycket om ursäkt för att det blev fel. Därför får du nu ett nytt brev, där korrekt och fullständig information finns med så att du kan läsa om alla tre utförare, skriver kommunen på sin hemsida.

Ett korrigerat utskick är nu på väg till berörda personer. Det innehåller:

• korrekt information om alla tre utförare
• en ny valblankett för den som vill byta utförare
• svarskuvert

Den som redan skickat in en blankett behöver inte göra det igen. Den som däremot vill ändra sitt val kan använda den nya blanketten.
Kommunen betonar att ingen riskerar att få sin hemtjänst utförd av annan aktör än den de har i dag, om de inte själva gör ett aktivt val.

Dela artikeln