Uppdaterad 24 augusti 2024 08:00
Södertälje kommun införde ifjol digitala inköp i hemtjänsten för att effektivisera arbetet och öka de äldres delaktighet. Nu utvärderas satsningen genom en enkät som skickas ut till brukarna.
I juni 2023 införde Södertälje kommun digitala inköp inom hemtjänsten. Tjänsten innebär att äldre får hjälp att handla mat och dagligvaror via en e-butik, där leverantören Mathem valdes efter upphandling. För att utvärdera hur väl tjänsten fungerar skickas nu en enkät ut till användarna.
- För Södertälje kommun är detta ett nytt arbetssätt sedan knappt ett år tillbaka, men det finns redan i andra kommuner. Vi vill nu få in tankar och åsikter om hur vi kan utveckla inköp online, säger Pia Sjöstrand, ordförande för äldreomsorgsnämnden.
Digitala inköp är ett sätt att möta framtidens behov då en åldrande befolkning ställer krav på effektivisering av vård och omsorg. Genom att handla online får hemtjänstpersonal mer tid för att bistå de äldre i deras hem, och arbetsmiljön förbättras genom minskad stress och färre tunga lyft. Betalning sker via faktura, och hanteringen av pengar blir säkrare då kontanter och betalkort inte längre behövs.
- Det är de som har inköp online som vet vad som fungerar bra och vad de vill förbättra, säger Pia Sjöstrand.
Enkäten, som är på svenska, finska och arabiska, ska vara inskickad senast den 22 september, och resultatet redovisas för äldreomsorgsnämnden i december.