Uppdaterad 29 april 2022 02:00
Foto: Alex Ataseven.
”Våra kunder kan känna sig trygga med att deras pengar och information är säkra hos oss.”, skriver Swedbank på sin hemsida.
Enligt uppgifter till Aftonbladet meddelar banken nu att problemet är löst och att kunder succesivt under dagen får rätt belopp på kontot igen.
– Det tekniska felet är nu löst och saldouppgifterna rättas. Kundernas pengar har hela tiden varit trygga” skriver Ralf Bagner Swedbanks presstalesperson via mail till Aftonbladet.
Driftproblemet började sent under torsdagskvällen där tusentals Swedbankkunder drabbades genom att belopp försvann från kontot. I flera fall fick kunderna minus på kontot.
– Det saknas över 30 000 kronor från mitt sparkonto, berättade en orolig Swedbankkund till Telgenytt under torsdagskvällen.
Enligt Swedbank har pengarna varit trygga hela tiden, men skriver i mailet att om kunder anser sig ha lidit ekonomisk skada pga störningen ska de kontakta banken.
– Vi kommer att hantera de kundförfrågningar som kommer in enligt gängse rutiner och avtal, säger Ralf till Aftonbladet