Uppdaterad 30 januari 2025 08:00
Järnaglass har röstats fram som vinnare av Årets matbluff 2024. Med en knapp tredjedel av de totalt 24 352 avlagda rösterna, kritiseras glassen för att vilseleda konsumenter kring sitt ursprung och innehåll.
- Det är olyckligt såklart. Det är ju inget pris man inte vill ta emot, säger Richard Hertvig, vd för Lohilo Food AB.
Järnaglass, tidigare känd för sina ekologiska och lokalt producerade ingredienser, har genomgått stora förändringar sedan företaget köptes av livsmedelskoncernen Lohilo 2018. Glassen marknadsförs fortfarande som ett ”genuint glasshantverk sedan 2008”, men enligt Äkta vara, organisationen bakom antipriset, är detta vilseledande.
Under de senaste åren har produktionen flyttats från Sverige till först Litauen och senare Nederländerna. Samtidigt har ingredienserna förändrats, och exempelvis mjölken i vaniljglassen har ersatts med skummjölk och skummjölkspulver, något som enligt kritikerna inte tydligt framgår i marknadsföringen.
En tredjedel av rösterna
Totalt fick Järnaglass, tillsammans med Alvestaglass - som ägs av samma koncern - 7 793 röster, vilket motsvarar en knapp tredjedel av de 24 352 röster som avlades i tävlingen.
Tävlingen "Årets matbluff" har fått allt större uppmärksamhet, och årets upplaga slog rekord i antalet nomineringar med 405 förslag från konsumenter. Andelen röster i årets omröstning var den näst högsta sedan tävlingen startade 2015.
Förutom Järnaglass och Alvestaglass fanns även produkter som Axa Gold Fruit Müsli, Gevalia Ebony, Mutti Pizza Sauce Classica och ICA Pasta Tortellini Ricotta & Spenat bland finalisterna.
Till Sveriges Radio uttrycker Richard Hertvig, vd för Lohilo Food AB, sin besvikelse över utmärkelsen och meddelar att företaget arbetar för att återuppta glassproduktionen i Sverige.