Uppdaterad 11 september 2024 08:00
Hälften av bygglovsenhetens anställda har privata bolag i byggbranschen samtidigt som de har full lön ifrån Södertälje kommun.
Några har haft sina privata bolag under många år och omsatt flera hundra tusen kronor, ibland miljonbelopp. Låt oss göra en enkel mattematikövning så även den mest naive hänger med och förstår mitt resonemang och poäng.
Om en bygglovshandläggare eller bygginspektör har ett företag som på ett år drar in en miljon kronor, och enligt egen utsago tar de vanligtvis runt 1000 kronor per timme, det skulle innebära att bygglovshandläggaren eller inspektören på sin fritid skulle arbeta tusen timmar på ett arbetsår för sitt privata bolag, det vill säga 25 fulla 40 timmarsveckor. Det motsvarar en dryg halvtidstjänst, samtidigt som hen förväntas arbeta 40 timmar i veckan under 47 veckor för Södertälje kommun.
Är det någon som på fullt allvar tror att den ”bisysslan” inte påverkar effektiviteten på hens vardagsarbete på Södertälje kommun?
För mig som varit egen företagare i just byggbranschen kan med stor säkerhet påstå att det privata företaget kommer att påverka anställningen och stjäla tid ifrån arbetet på kommunen, då båda verksamheterna dessutom generellt sett har samma arbetstider. Ingen kan få mig att tro att dessa så kallade bisysslor inte påverkar vårt samhällsbyggnadskontor negativt när det gäller vår sammanlagda effektivitet.
"En rapport visar att Södertäljes samhällsbyggnadskontor är långsammast"
Dessutom så har vi redan sett bevis för min tes, 21 augusti 2023 så presenterade fastighetsägarna och byggföretagens nationella ledindex en rapport som visar att just Södertäljes samhällsbyggnadskontor är långsammast av alla de 48 kommuner där det byggs och förväntas byggas mest de kommande åren. Läs rapporten.
Andra kommuner med exakt samma lagstiftning har en ledtid på ca 2,5 år ifrån idé till byggstart, medan Södertälje i snitt tar 4,5 år på sig, vilket i sig inte är så konstigt nu när vi vet att stora delar av personalen driver sina egna bolag med stor sannolikhet delvis på den kommunala arbetstiden.
Situationen måste redan ha varit känd för ledningen för samhällsbyggnadskontoret.
I synnerhet som revisorerna redan 2021 via Ernst och Young konstaterade, citat:
Enligt vår bedömning är det en allvarlig brist att kommunens politiskt fastställda riktlinje för hantering av bisysslor varken är känd eller implementerad i organisationen. Slut citat.
Anställda ska rapportera in bisysslor till sin chef, har så gjorts efter granskningen 2021? Läs hela rapporten här.
"Långt ifrån ordning och reda inom samhällsbyggnadskontoret"
Realistpartiet uppmärksammade kontorets ineffektivitet och dåliga styrning i Telgenytt redan 28 september 2023 – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen? - Läs här.
Det har ju inte varit någon direkt hemlighet att det var varit långt ifrån ordning och reda inom samhällsbyggnadskontoret, det har vi sett i ett antal artiklar i media genom åren.
Nu kommer säkerligen någon vän av ordningen säga att vi inte kan förbjuda vår personal att driva företag på sin fritid, och det håller jag fullständigt med om. Jag anklagar heller inte någon för att ha gjort något olagligt, det vill jag vara tydlig med.
Men man måste ändå ställa sig frågan och ta en rejäl diskussion kring om hur lämpligt det är att våra kommunala bygglovshandläggare och inspektörer går att hyra in för exakt samma tjänster som de förväntas göra på sin kommunala arbetstid?
Det vore bra om kontoret satt upp tydliga regler kring detta och att de sedan efterlevs.
Med det sagt så önskar jag våra nya Tf. samhällsbyggnadsdirektör; Regina Kevius lycka till och välkommen till Södertälje.
Joakim Granberg
Realistpartiet