Uppdaterad 13 oktober 2024 11:08
Det är svårt att förstå hur Södertälje kommun styrs nuförtiden. Kommunstyrelsen fattar alltmer bisarra och ogenomtänkta beslut.
Senast i veckan infördes ett förbud mot dubbdäck på Mälarbron för att minska PM10-partiklar, och bara några veckor tidigare köpte kommunen en fastighet för över 200 miljoner kronor från fastighetsutvecklaren JM, som gjort en misslyckad affär i Södertälje. Det är knappast ett drag som lockar andra fastighetsutvecklare att satsa i Södertälje.
Beträffande dubbdäcksförbudet över Mälarbron är detta ett av de mest ogenomtänkta beslut jag någonsin stött på. Rosenberg och gänget i stadshuset pekar på utsläppen av grova partiklar, PM10. Enligt Naturvårdsverket kommer 40 procent av dessa utsläpp i Sverige från inrikes transporter, och av dessa 40 procent står slitage från vägar, däck och bromsar för 94 procent.
Men vad händer med resterande 60 procent Södertälje kommun?
"Mälarbron är en av de mest trafikerade vägarna i kommunen"
Naturvårdsverket säger att dessa kommer från förbränning av bränslen i trafiken.
Och ja, deras statistik bygger på ett genomsnitt, men jag vågar påstå att Södertälje ligger över detta snitt.
Mälarbron är en av de mest trafikerade vägarna i kommunen, och vi ska inte glömma alla bilköer som uppstår när bron fälls upp för fartyg. Och just det, fartygen som ångar genom Södertälje – har ni tänkt på den stora mängd PM10-partiklar de släpper ut?
Troligtvis inte. Okloka beslut fattas ständigt i denna kommun.
Dessutom görs undantag för blåljusmyndigheter som får köra med dubbdäck över bron. Varför? Tror de att det är säkrare med dubbdäck, eller handlar det om att undvika kostnaden för nya dubbfria däck? Det hela framstår som både ologiskt och ogenomtänkt.
Tommy
Läs även: Trots motstånd från näringslivet – dubbdäcksförbud införs