Uppdaterad 27 februari 2025 05:00

Jag arbetar i Södertälje på Sjöfartsverket. I dessa tuffa ekonomiska tider så måste man ställa frågan till sig själv, varför inte säga stopp för projektet 3TC tillsvidare?
I veckan går det att läsa följande både på Aftonbladet och TT, men även på Sjöfartsverket egna hemsida - "Sjöfartsverket genomför kraftiga besparingar".
MEN Vi sitter idag i lokaler som Sjöfartsverket äger och ska hyra in oss i Värta terminalen mitt i en pågående renovering, där Sjöfartsverket initialts ska gå in med 23 miljoner samt ha 20% budget marginal för att sedan ta 83,4 % av löpandekostnader plus hyra? Är det inte direkt oklokt att dra på sig utgifter när det är sparkrav? För att hävda att det skulle vara verksamhetskritiskt med en flytt har jag mycket svårt att förstå.
Men jag är bara en orolig kugge i ett stort och idag mycket komplicerat maskineri som utgör lotsplaneringen så jag kan ju såklart ha fel?
"Flytta hela bemanningen som finns i Södertälje"
Spara budgeten på 32 miljoner för i år på projektet tills vi har bättre ekonomiska förutsättningar? ISTÄLLET för att flytta hela bemanningen som finns i Södertälje till en byggnad som är i renoveringsbehov i Värtahhamnen. Det här drabbar inte bara oss medarbetare utan även helikopterbasen, isbrytare och lotsarna i Södertälje.
Detta med att spara övergripande för hela Sjöfartsverket förstår vi och gör allt vi kan för att hjälpa till med, tex samåkningar för lotsar, försöka slå ihop bordningar spara bulk etc, men att då genomföra flytten till Värtan rimmar extremt dåligt i mina samt mina arbetskollegors öron!
För trots att projektet hållit på i snart 10 år så förstår faktiskt jag samt många av kollegerna både från Gävle och Södertälje inte vad syfte och vinsten skulle bli? Kan man ens sätta stopp? Vet ens ledningen vad den totala kostnaden blir?
Allt som det här projektet belyser som vinst har vi redan idag! I Södertälje! Samt att vi faktiskt är nära den verksamhet vi planerar för.
En orolig medarbetare.