Uppdaterad 10 februari 2025 15:13
![](https://telgenytt.se/content/images/2025/02/Sc.jpg)
"Centrumdöden är ett faktum. Kommunen slår på blodådern in till centrum som är bilisterna.", skriver skribenten i insändaren.
Bevarandet av socialismen kommer i många former. Tyvärr har Södertälje fått en större dos av det genom påtagliga försök till att strypa bilismen. När man väl byter ut en befolkning mot en annan politisk befolkning så sker det i en brutal anda som inte bara förstör staden, utan demokratin i sin helhet. Bilisterna vill flytta ifrån staden, och de ersätts med personer som tänker mera grönt.
Staden placerar ut farthinder, eliminerar parkeringar samt förminskar vägarna. Några av dessa farthinder har inte bidragit till större säkerhet. Ironiskt så skedde en olycka för ett antal år sedan vid Holmfastvägen på grund av att kommunen gjorde vägen smalare för att "bidra till säkerheten".
Nyligen så fick jag även reda på att man vill skapa en bussfil i en hårt trafikerad Scania väg. Bilisterna i kön kommer försent till sina viktiga jobb, en bilresa på 5 minuter tar plötsligt 30 minuter. Det finns pengar att bygga bussfil, men att bredda vägarna och skapa en extra väg in till Scania R&D kommer inte på tals. Varför då?
En mycket bättre och billigare lösning är att skapa en extra grusväg som går direkt in till Scanias R&D grusparkering. Det här kostar endast några tusen och det är ett så pass enkelt jobb att man kan ta ett par volontärer från gatan till att bygga ihop vägen för några kronor.
"Man vill även göra Nygatan enkelriktad. Oklart varför."
Skämt åsido, lösningen kommer lätta på trafiken och göra det också enklare för bussar att komma igenom också. En billig lösning för tusenlappar som gynnar alla.
Istället vill kommunen satsa miljoner på att bygga en asfalterad bussfil, och en asfalterad cykelväg som gynnar endast bussar. Det finns ingen vinst för cyklister dock, för vägen som finns idag är redan väldigt bred och fin.
Har man verkligen tänkt till här, eller är det ren komedi? Flera miljoner av skattepengar till att gynna enbart bussar, eller en billig peng som gynnar alla?
![](https://telgenytt.se/content/images/2025/02/image-1.png)
Man vill även göra Nygatan enkelriktad. Oklart varför. Åter igen, för att försvåra för bilismen. Sedan 10 år tillbaka har man bara höjt parkeringsavgifterna samt förlängt avgiftstiderna från 15 till 16, respektive från 16 till 18.
Man kramar ur pengar från bilister för att använda pengarna till att medvetet göra deras liv svårare.
"Centrum behöver bilister, det är det enda sättet man kan rädda centrum på."
Centrumdöden är ett faktum. Kommunen slår på blodådern in till centrum som är bilisterna. Man har provat allt från att bygga hus i centrum till att bygga hotell som ägs av Socialdemokrater. Åter igen, blir staden bara värre. Har det slagit er att en förändring behövs om allting blir sämre? Eller ska man fortsätta med samma tänk? Centrum behöver bilister, det är det enda sättet man kan rädda centrum på. Staden behöver bygga billiga modulhus som offererar billig hyra till butiker. Bättre än så kan vi inte, då Södertälje tyvärr ska klassas som fattig stad så förtjänar vi inte mer än modulhus just nu.
Men låt oss sakta bygga upp staden igen, till sina forna dagar. Låt oss bygga staden, och inte kommunledningen. Låt oss vara ärliga också, för här kan ingen bli lurad på en försämring, fördolt i fina färger och loggor.
Simon