Insändare
🕝 2 minuter
"INSÄNDARE: Eleverna känner sig övergivna och förvirrade"
Publicerad 13 oktober 2024 05:00
Uppdaterad 13 oktober 2024 05:00
Foto: Pexels
Detta är en insändare. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

"Det verkar som om det finns en stor klyfta mellan skolledningen, lärarna och eleverna.", skriver skribenten i insändaren.

Det är med en djup känsla av frustration och oro som vi skriver denna insändare, riktad till alla som är intresserade av utbildningens framtid i vår stad. Den Internationella Engelska Skolan i Södertälje, som en gång sågs som en förebild inom utbildningssystemet, har under den senaste tiden visat sig ha betydande brister som påverkar både elevernas lärande och deras välmående.

En av de mest oroande aspekterna är den bristande undervisningen i matematik. Vår mattelärare har under en längre tid varit frånvarande och har inte erbjudit undervisning till eleverna. Denna situation skapar en djup oro bland både elever och föräldrar. Matematik är en grundläggande del av vår utbildning, och att inte ha en närvarande lärare i ämnet påverkar inte bara elevernas kunskaper utan också deras självkänsla och motivation. Eleverna känner sig övergivna och förvirrade i ett ämne som många redan har svårt för.

Som om detta inte vore nog har läraren dessutom skrivit ett prov som uppenbarligen inte motsvarade det som undervisats. Det resulterade i att många elever presterade betydligt sämre än vad de hade förväntat sig. I stället för att ta ansvar och erkänna problemet, har läraren valt att skylla på eleverna. Detta är oacceptabelt och skapar en känsla av att skolan inte står bakom sina elever. När det är lärarens ansvar att förbereda sina studenter för prov, hur kan det då vara elevernas fel?

"Föräldrar och elever har upprepade gånger försökt få kontakt med ledningen"

En annan central punkt i kritiken handlar om skolledningen och dess kommunikation. Det verkar som om det finns en stor klyfta mellan skolledningen, lärarna och eleverna. Föräldrar och elever har upprepade gånger försökt få kontakt med ledningen för att diskutera dessa frågor, men har mötts av en mur av tystnad. Utan en öppen dialog kan ingen av parterna förstå varandras perspektiv eller arbeta mot en lösning. Den bristande kommunikationen skapar inte bara osäkerhet utan också en känsla av att ingen bryr sig om elevernas välbefinnande.

Det är avgörande att vi som samhälle tar dessa frågor på allvar. Eleverna är vår framtid, och de förtjänar en trygg och stimulerande miljö där de kan växa och utvecklas. Vi måste ställa krav på skolan att återigen sätta fokus på elevernas behov. Lärarna måste också hållas ansvariga för sin undervisning och sina handlingar. Det är dags att vi tillsammans, som föräldrar, elever och medborgare, kräver en förändring och ser till att Internationella Engelska Skolan i Södertälje lever upp till de höga förväntningar som finns på en utbildningsinstitution.

Vi behöver en skola som prioriterar sina elever, där alla parter arbetar tillsammans för att säkerställa en kvalitativ utbildning. Låt oss inte acceptera något mindre än detta.

Vi vill ge eloge till våran stöttande mentor Nor Shamoon/Abdiyo, som alltid stöttar oss. Hon har varit ljuset i dessa mörka dagar.

Årskurs 9 Internationella Engelska skolan Södertälje

Dela artikeln