Uppdaterad 9 april 2024 04:05
Pressbild
Novalisgymnasiet i Järna tar ett steg mot hållbarhet genom att uppföra en ny hantverksbyggnad utrustad med ett innovativt solcellstak, framhävande deras åtagande mot en grönare framtid.
Under 2024 fortsätter Novalisgymnasiet i Järna sin expansion och hållbarhetsresa med tillägget av en ny hantverksbyggnad. Detta projekt, understött av Stiftelsen Skridskofabriken och designat av Pietsch Arkitekter, visar skolans engagemang för miljövänliga byggmetoder och energilösningar. Byggnaden, som använder KL-trä från svenska skogar för sin konstruktion, är ett exempel på hur skolor kan leda vägen mot en mer hållbar byggpraxis.
– Det är roligt att testa denna typ av tak därmed ligga i framkant när det gäller nya innovationer. Vi bygger i massivt KL-trä som är ett hållbart alternativt som ökar i popularitet och väljer även att ha ett helt integrerat solcellstak. På så vis satsar vi på ett hållbart byggande redan från scratch, säger Marcus Laurén från Stiftelsen Skridskofabriken.
(Annonslänk)
Särskilt anmärkningsvärt är projektets fokus på solenergi. Efter att ha övervägt flera alternativ, valde skolan SunRoof för deras integrerade solcellstak, vilket erbjuder både estetiska och ekonomiska fördelar. Detta val speglar inte bara skolans önskan om att minska sitt ekologiska fotavtryck utan också att harmonisera med den omgivande kulturmiljön i Järna.
– Vi har ett tight samarbete med kommunen, där miljön och kulturen är en viktig aspekt. Det är en viktig kulturmiljö i Järna och det har alltid varit viktigt att ta hänsyn till miljön och göra så fint avtryck som möjligt rent visuellt, där det släta integrerade taket passade bra, säger Marcus Laurén.
Med en taktäckning på 194 kvadratmeter, varav 156 kvadratmeter är aktiv solcellsarea, förväntas den nya byggnaden producera omkring 25,290 kWh el årligen. Slutbesiktningen är planerad till november 2024, med installationen av solcellstaket startande under sommaren. Detta projekt markerar ett viktigt steg för Novalisgymnasiet mot att bli en föregångare inom hållbar utbildning och byggande, visande att miljöansvar och pedagogisk innovation kan gå hand i hand.