🕝 2 minuter
Anmälningsvåg mot Tele2 efter Champions League-missen
Publicerad 30 september 2024 16:00
Uppdaterad 30 september 2024 16:00
Foto: PxHere

Kunder anmäler Tele2 efter att Champions League uteblivit från Viaplay-paketet, trots tidigare löften. Bland de drabbade finns en Södertäljebo som känner sig vilseledd.

Tele2 har fått ta emot över 30 anmälningar till Konsumentverket efter att kunder som tecknat ett Viaplay-paket via företaget upptäckt att Champions League-matcherna saknades. Bakgrunden är att ett stort antal personer band upp sig på ett 12-månaders premiumpaket hos bolaget, men det visade sig alltså att avtalsrättigheter till CL-matcherna saknades – något som Tele2 inte varit transparenta med, enligt samstämmiga inlägg till Konsumentverket.

En bild som bifogades i en anmälan visar att kunden hade fått information om att Champions League skulle ingå i Viaplay-abonnemanget via Tele2.

Många av dessa kunder band sig till ett 12-månaders abonnemang i tron att de skulle kunna se Champions League-premiären, men blev snabbt besvikna när de insåg att avtalsrättigheterna för matcherna saknades.

En man uttrycker sin frustration i en anmälan: "Jag anser att de har vilselett och felinformerat om detta och vill ha tillbaka alla mina utlagda pengar."
En Nackabo stämmer in och skriver: "Detta innebär att jag betalat, och betalar, samt har ingått ett avtal om 12 månader, i god tro att få tillgång till all sport de utgett sig för att sända - utan att kunna se all sport??? Riktigt sjukt faktiskt?"

En Södertäljebo, som också drabbats ach anmält Tele2 för missvisande marknadsföring, berättar i sin anmälan: "Köpte Tele2 Play, stod klart och tydligt att Champions League skulle ingå, nu ändrade de det i efterhand efter att jag betalat och blivit bunden. De säger att jag inte kan bryta avtalet."

Till Sportbladet skriver Tele2s presschef, Fredrik Hallstan, att de aldrig marknadsfört att Tele2 skulle erbjuda Champions League denna säsong.

"Det har heller inte funnits någon sådan info på vår hemsida. Vi beklagar att vissa av våra kunder känner sig missnöjda. Det som skapat extra förvirring den här gången är att Viaplay valt att plocka bort CL från det sportpaket vi säljer, men de har fortfarande inte meddelat oss vad paketet vi säljer ska heta. Det har inte precis hjälpt till i den här situationen, även om vi har viss förståelse för att det blev tight om tid första kvällen.”, skriver Hallstan i ett mail till Sportbladet.

Dela artikeln