🕝 2 minuter
Efter två år: Mörkötrafiken får grönt ljus att fortsätta
Publicerad 16 december 2025 05:00
Uppdaterad 16 december 2025 05:00
Foto: Alexander Isa

Efter två års försök blir den anropsstyrda SL-trafiken på Mörkö permanent. Resultatet visar fler resenärer, nöjdare invånare och en kraftig minskning av bränsleförbrukningen jämfört med tidigare linjetrafik.

SL har beslutat att permanenta den anropsstyrda busstrafiken på Mörkö utanför Södertälje. I stället för en fast tidtabell kan resenärer boka resor vid behov och själva välja när och var de vill bli hämtade. Trafiklösningen har testats sedan 2023 och har nu utvärderats med tydligt positiva resultat.

- Södertälje är en kommun i Stockholms län med stor landsbygd, och det är viktigt att utveckla kollektivtrafiken på ett sätt så den når våra invånare, säger Hanna Klingborg, gruppledare för Miljöpartiet Södertälje.

Jämfört med den tidigare linjebussen har antalet resor ökat med 9 procent. En enkät bland boende visar dessutom att nästan sju av tio upplever att den nya, dynamiska trafiken fungerar bättre än den tidigare tidtabellsstyrda lösningen. För många har tillgängligheten förbättrats, samtidigt som trafiken anpassats bättre efter verkliga behov.

Mats Pertoft (MP) ordförande för Hölö/Mörkö kommundelsnämnd, Hanna Klingborg, gruppledare för Miljöpartiet Södertälje och Jakop Dalunde (MP) trafikregionråd i Region Stockholm.

- Som boende på Mörkö och ordförande i kommundelsnämnden är jag både lättad och glad över att Mörköbussen blir permanent. Sedan start har Mörköbussen utökat möjligheterna till kollektivt resande, särskilt för södra Mörkö och Tullgarnsomådet, som aldrig tidigare haft kollektivtrafik, säger Mats Pertoft (MP) ordförande för Hölö/Mörkö kommundelsnämnd.

Den största skillnaden syns i miljöpåverkan. Tidigare körde en fullstor buss omkring 230 000 kilometer per år, ofta med få passagerare. I dag kör den mindre, anropsstyrda bussen cirka 59 000 kilometer årligen – en fjärdedel av sträckan – men med fler resenärer. Bränsleförbrukningen har därmed minskat kraftigt: från i snitt 23 liter per resenär till 1,4 liter, en minskning med hela 94 procent.

Mörkötrafiken drivs i samarbete mellan SL, Södertälje kommun och trafikoperatören Nobina. Beslutet att permanenta lösningen ses som ett exempel på hur kollektivtrafik kan anpassas bättre i glesare områden, med både klimatnytta och ökad service som resultat.

- Med ett dynamiskt upplägg slipper SL köra runt stora, tomma bussar, samtidigt som resenärerna slipper förhålla sig till en rigid tidtabell. Det är bättre för miljön, bättre för ekonomin och bättre för de som bor här, säger Jakop Dalunde (MP) trafikregionråd.

Samtidigt som Mörkötrafiken nu blir en fast del av SL:s utbud planeras liknande lösningar på andra håll i länet. Näst på tur är Åkersberga, där busslinje 968 ska börja köra anropsstyrt under våren 2026.

- Kollektivtrafiken behöver fungera även utanför de stora tätorterna om vi ska nå våra klimatmål och bygga ett mer sammanhållet samhälle. Dynamisk trafik är ett sätt att göra det möjligt, säger Jakop Dalunde (MP) trafikregionråd.

Dela artikeln