Uppdaterad 12 april 2022 02:00
Den 16 mars rapporterade Telgenytt om passkoaset i Södertälje som skapade långa köer i väntan på ett nytt pass.
Nu rapporterar polisen att ny personal rekryteras till passverksamheten för att komma till rätta med de långa väntetiderna.
– Det är viktigt att möta medborgarnas efterfrågan på fler passtider. Myndigheten har en serviceskyldighet vi ska leva upp till. Vi behöver därför kraftsamla i regionen för att minska passköerna, säger Therese Tjeder Franzén, biträdande kommenderingschef i ett pressmeddelande.
När Telgenytt i mars testade att försöka boka tid för att förnya passet i Södertälje finns det inga tider på fyra månader. Den första tillgängliga tiden var då den 21 juli klockan 08:50. Fyra månader bort.
Polisen meddelar nu att nya tider släpps på löpande band och att man sedan den 16 mars, fram till fredag den 8 april, tillgängliggjort cirka 72000 tider utöver de ordinarie tider som redan fanns i bokningssystemet.
Det motsvarar ungefär en och en halv månads ordinarie passproduktion i region Stockholm, skriver polisen på sin hemsida.
– De flesta passexpeditionerna i Stockholm, särskilt de större, har nu släppt bokningsbara tider utanför ordinarie öppettider även på helgerna, säger Franzén.