Uppdaterad 1 oktober 2025 08:00

Trots varningar om nationell sårbarhet och krav från industrin och lokala politiker blir det ingen tunnel under Södertälje kanal. Trafikverket satsar i stället på att bredda motorvägsbron.
Motorvägsbron i Södertälje, ofta kallad Sveriges pulsåder, är en av landets mest trafikerade vägförbindelser. Över 65 000 fordon passerar dagligen – tre gånger fler än över Öresundsbron. Men den 60 år gamla bron är också en av landets mest utsatta flaskhalsar. En ny rapport från analysföretaget WSP, som presenterades den 18 september, slår fast att ett avbrott på bron kan slå mot en tredjedel av Sveriges varuflöden.
Trots detta meddelade Trafikverket på sin presskonferens att det inte blir någon tunnel under kanalen i den kommande nationella infrastrukturplanen. I stället föreslås bron byggas ut med ytterligare två körfält, vilket SVT Nyheter var först med att rapportera.
– Planerna på en tunnel är inte strukna men det är inte någonting som vi lägger fram just nu. Att bredda bron är det som snabbast ger störst samhällsnytta och den investering som snabbast kommer att betala av sig, säger Otto Åstrand, trafikanalytiker på Trafikverket, till SVT.
Starka reaktioner från industri och region
Företagen i Södertälje är kritiska. Scania och AstraZeneca varnar för att beslutet ökar sårbarheten i logistiken och för exportindustrin.

– Den här rapporten visar tydligt hur viktig passagen över Södertälje kanal är för hela landets industri. Från vårt perspektiv är Södertälje ett nav för fordonsindustri och en strategisk plats för framtidens elektrifierade transporter. Sårbarheten i infrastrukturen har en direkt påverkan på robustheten i våra logistikkedjor och vår personalförsörjning, sade Marcus Holm, global chef för produktion och logistik på Scania.
Även AstraZeneca pekar på de nationella konsekvenserna.
– Vi har vår största produktionsanläggning i Södertälje, här tillverkas en tredjedel av vår globala försäljning. En robust infrastruktur kring den produktionen är inte bara viktigt för AstraZeneca utan för tillgången till livsviktiga läkemedel i stora delar av världen, sade Nina Andrén, chef för AstraZenecas campus i Södertälje.
– Den här rapporten visar svart på vitt varför Sverige inte har råd att vänta längre. Passagen måste stärkas och vi anser att en tunnel är det bästa alternativet för att minska sårbarheten.
Politiker vill se tunnel
Även lokala politiker vill se en tunnel för att minska beroendet av bron.
– Det här är en nationell kritisk punkt i transportsystemet. Brons centrala roll går långt bortom kommungränsen, den är avgörande för svensk export, försörjning och beredskap. Det är uppenbart att byggnationen av en tunnel som avlastar bron måste få högsta prioritet i den nationella infrastrukturplaneringen, sade Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.
Michaela Haga, ordförande för infrastruktur- och regionplaneringsutskottet i Region Stockholm, uttrycker viss lättnad över utbyggnaden men hade velat se tunneln som första steg.
– Det här är en jätteviktig satsning, men att enbart ha ett alternativ är känsligt. Vi vill att det byggs en tunnel dels för att inte hindra framfarten under ombyggnationen av bron. Men även för att säkra kapaciteten till och från Stockholm med flera möjliga resvägar, säger hon till SVT Nyheter.
Beslutet inte slutgiltigt
Trafikverkets förslag går nu ut på remiss. Regeringen väntas fatta det slutgiltiga beslutet om infrastrukturen under våren nästa år.
Tills vidare förblir bron den enda vägförbindelsen för tung trafik över Södertälje kanal – en flaskhals som industrin beskriver som en risk för hela landets export och försörjning.