Allmänt
🕝 1 minuter
Årets förskollärare är korad - "ovärderlig insats för barnen"
Publicerad 8 oktober 2025 08:00
Uppdaterad 8 oktober 2025 08:00
Foto: Södertälje kommun

Tom Tits Experiment höll en föreläsning om lärande och utforskande för personalen i kommunala förskolor. Då passade utbildningsnämnden på att utse årets förskolelärare och arbetslag.

– Våra medarbetare gör varje dag en ovärderlig insats för barnen. Genom priserna vill vi uppmärksamma det engagemang, den kreativitet och den kvalitet som präglar förskolans arbete i Södertälje, säger Katarina Weidenhaijn, verksamhetschef Förskola, i ett pressmeddelande.

Årets förskollärare delades utsågs till Leena Lappalainen på Badparkens förskola samt Edna David Öhman på Hovsjö förskola

Motiveringen för den förstnämnda:

"Belönas för sitt målmedvetna arbete med att skapa en förskola för alla. Hon möter varje barn och kollega med höga förväntningar, individanpassad undervisning och en positiv inställning som stärker både trygghet och lärande."

Motivering för Edna David Öhman:

"Uppmärksammas för sitt inspirerande arbete med barnens rymdprojekt. Genom att lyssna in barnens idéer och kombinera lek, dokumentation och vetenskapligt utforskande har hon skapat lärmiljöer där varje barn får möjlighet att växa utifrån sina förutsättningar."

Årets arbetslag blev Jennie Vimark, Bojana Dragojevic och Zina Goriel på Valla förskola samt Linn Grönmo, Nina Broberg, Laurice Ara och Victoria Olsson på Högmohöjdens förskola.

Motiveringen för Valla förskola:

"Arbetslaget prisas för sitt engagerade och kreativa arbete med att integrera naturvetenskap och estetiska uttrycksformer i förskolans verksamhet. Genom experiment, drama, konst och musik har de väckt nyfikenhet hos barnen och skapat lärmiljöer som stimulerar både fantasi och utforskande."

Motiveringen för Högmohöjdens förskola:

"Belönas för sitt målmedvetna arbete med att stärka barnens intresse och kunskaper i matematik, naturvetenskap och teknik. Genom återkommande utforskande på Tom Tits, Naturskolan och andra lärmiljöer har de skapat nyfikenhet, problemlösningsförmåga och en känsla av delaktighet hos barnen. Resultaten visar tydligt på ökat lärande – och ett arbetslag som bidragit till att lägga en stark grund för barnens utbildningsresa."

Dela artikeln