Uppdaterad 9 april 2022 02:00
En Södertäljebo anmäler och riktar stark kritik mot bygglovsenheten i Södertälje och anser att myndigheten brister grovt.
Detta efter att anmälaren väntat flera månader på återkoppling samt känt sig orättvist behandlad.
”Är jag som företagare rättslös och ska finna mig i hur de behandlar mig?”, skriver personen i sin anmälan till Justitieombudsmannen, JO.
Södertäljebon lämnade in kompletterade ritningar i ett ärende den 10 januari 2021 och fick veta en månad senare att ”handläggning pågår”.
Efter flera mail för att begära återkoppling i ärendet hade bygglovsenheten i Södertälje, i sluter på mars, inte hört av sig till Södertäljebon enligt anmälan.
”Inte ett ljud trots flera uppmaningar via mail från min sida”, skriver personen i anmälan.
Den långsamma handläggningen blev för mycket för Södertäljebon som väljer att riktiga stark kritik mot enheten och beslutade att skicka in en anmälan till JO för rättvisa.
”Hanteringen är under all kritik och får mig att undra om jag lever i ett U-land med obefintlig service och utan några lagar och regler.”, skriver anmälaren.