Uppdaterad 22 maj 2024 08:00
Samtidigt som Södertälje kröntes som "Årets Stadskärna 2024" hyllades Aljoša Lagumdžija för sitt stora hjärta för staden. Det står nu klart att han är "Årets Centrumutvecklare 2024".
Den prestigefyllda utmärkelsen, som delas ut av Riksorganisationen Sveriges centrum- och platsutvecklare, erkänner Aljoša Lagumdžijas exceptionella ledarskap och engagemang inom centrum- och platsutveckling.
Tidigare i år samlades centrum- och platsutvecklare från hela landet i Halmstad för organisationens årliga konferens. Där presenterades de tre finalisterna: Johan Jönsson från Hässleholm, Charlotte Svärd från Kristianstad och Aljoša Lagumdžija från Södertälje.
Nu har vinnaren utsetts, och Aljoša mottog sin utmärkelse under Svenska Stadskärnors årliga konferens i Malmö.
- Vi vill varmt gratulera Aljoša Lagumdžija från Södertälje. Han är en riktig eldsjäl som genom sitt professionella och drivande ledarskap har imponerat på oss alla, säger Marlene Hassel, ordförande i Sveriges centrum- och platsutvecklare samt ordförande i juryn för utmärkelsen.
Nomineringarna till Årets Centrumutvecklare 2024 kom från olika delar av landet, vilket visar på den gedigna spetskompetens, enorma talang och det djupa engagemang som finns inom denna yrkeskår. Juryn hade en svår uppgift att välja årets vinnare, men Aljoša Lagumdžija visade sig vara en värdig mottagare av utmärkelsen.
- Varje år blir vi påminda om vilka eldsjälar, talanger och det lokala engagemang som finns inom vår yrkeskår. Kreativitet, ledarskapsförmåga och spetskompetens genomsyrar de nominerade, och vi vet hur mycket hårt arbete som ligger bakom. Att bli nominerad av sina kollegor i branschen, kommunrepresentanter från sin lokal stad, lokala fastighetsägare eller näringslivet är i sig en stor seger, säger Marlene Hassel.
Motiveringen lyder:
Årets vinnare har visat att stärkt samarbete kring stadens lokala utveckling gett långsiktiga resultat inom alltifrån strategiska planer och trygghet till hållbara operativa evenemang. Vinnaren har också med passion och glädje verkat för stadens marknadsföring av platsvarumärket som ökat stolthet och engagemang hos både företag och invånare.Vinnaren har även bidragit till att synliggöra rollen och vår yrkeskår som centrum- och platsutvecklare i en regional och nationell kontext.