Uppdaterad 2 oktober 2024 05:00
Södertälje stadshus fylldes av över 900 lärare under utvecklingsdagen KUL24, som fokuserade på kvalitet, undervisning och lärande. Dagen bjöd på inspirerande föreläsningar, workshops och prisutdelningar för årets lärare och arbetslag.
KUL24, årets stora utvecklingsdag för lärare i Södertälje, samlade hela 900 pedagoger i stadshuset för en inspirerande dag med fokus på undervisningens kvalitet och lärande.
- Jag är så glad att vi har möjlighet att samla alla lärare en hel dag för kompetensutveckling och firande av våra fantastiska pedagoger, säger Jenny Stanser, verksamhetschef för grundskolan i Södertälje.
Dagen erbjöd en rad föreläsningar av både internationellt och nationellt erkända talare, som delade med sig av sina perspektiv och verktyg för att förbättra undervisningen och engagera eleverna på ett mer effektivt sätt.
Bland dagens höjdpunkter fanns James Nottingham, internationellt erkänd utbildningsexpert och skaparen av "Learning Pit"-modellen, som höll en inspirerande presentation om hur man kan engagera elever i undervisningen och skapa en mer kvalitativ lärmiljö.
Ola Rosling, känd som medgrundare av Gapminder Foundation och medförfattare till den populära boken Factfulness, belyste vikten av att ge unga en faktabaserad och hoppfull syn på framtiden. På plats fanns också den nationellt erkända forskaren och författaren Emma Frans, utsedd till Årets folkbildare, som delade insikter om kunskapsresistens och hur man kan främja ett kritiskt och evidensbaserat förhållningssätt i undervisningen.
Förutom huvudföreläsningarna erbjöd KUL24 flera workshops och temapass där deltagarna kunde fördjupa sig i ämnen som evidensbaserad undervisning, tidiga insatser och hur digitala verktyg kan stödja elevernas lärande. En av de mest aktuella frågorna handlade om "AI i skolan", där deltagarna diskuterade utmaningar och möjligheter med att använda AI som en del av undervisningen.
Under dagen delades även priser ut till Årets lärare och Årets arbetslag, med utbildningsnämndens ordförande Elof Hansjons som prisutdelare.
- KUL-dagen ger oss en unik chans att hylla de som varje dag gör sitt yttersta i våra skolor och visa vår uppskattning, säger Jenny Stanser.
Priset för Årets lärare gick till:
- Sara Issa, Fornbackaskolan: Uppmärksammad för sitt ledarskap i utvecklingsarbete och för att ha inspirerat både elever och kollegor.
- Nagam Wasouf, Stålhamraskolan: Belönad för sitt stora engagemang och för att ha drivit implementeringen av nya arbetssätt för att stötta elever och kollegor.
Chamoune Zazi, Ronnaskolan: Hyllad för sin kreativitet, som bidragit till att höja elevernas motivation och resultat.
Priset för Årets arbetslag tilldelades:
- Lourdes Haddad, Amel Allagui och Assal Al Sawadi, Blombackaskolan: För sitt innovativa arbete och tydliga återkoppling, vilket har ökat elevmotivationen och läranderesultaten.
- Carin Ridderstolpe Jansson, Christine Haddad och Erika Johansson, Pershagenskolan: För att ha förbättrat både elevernas närvaro och undervisningskvaliteten genom att utveckla och införa nya strategier.