Uppdaterad 22 september 2025 08:00

Under fredagen hölls utvecklingsdagen KUL25 i Södertälje, med fokus på kvalitet, undervisning och lärande. Dagen samlade omkring 850 lärare och bjöd på internationella föreläsare, workshops och prisutdelning.
Temat för årets KUL-dag var att stärka undervisningen genom forskning, beprövad erfarenhet och nya metoder. Lärare från hela kommunen deltog i föreläsningar, samtal och workshops om bland annat evidensbaserad läsundervisning, språkutveckling och AI i skolan.
-KUL-dagen är ett tillfälle för oss att samla alla lärare en hel dag för kompetensutveckling och firande av våra fantastiska pedagoger. Jag är så stolt över allas engagemang och deltagande – våra lärare och skolledare som gör den här dagen möjlig tillsammans, säger Jenny Stanser, skolchef grundskola. Södertälje kommun.

Bland de internationella gästföreläsarna fanns Dylan William, forskare inom pedagogik, som talade om undervisningens kvalitet, samt Kate Jones, lärare, skolledare och bästsäljande författare, som lyfte frågor kring återkoppling och testbaserat lärande.
Även flera nationella föreläsare deltog, däribland Issis Melin om att förebygga hedersrelaterat våld, Joel Rangsjö om AI och språk samt Pernilla Pernsjö, som berättade om sin bok Älskade jävla unge – en personlig skildring av gängkriminalitetens konsekvenser för familjer.
Utmärkelser delades ut
I samband med dagen delade Utbildningsnämnden ut priser till årets lärare och årets arbetslag.
Årets lärare:
- Therese Svedberg, Fornbackaskolan – för utveckling av undervisning med fokus på tillgänglig lärmiljö och läsinlärning.
- Ranja Shamoun, Oxbacksenheten – för sitt arbete med att utveckla matematikundervisningen med struktur, stöd och inkluderande arbetssätt.
- Sleyman Esso, Wasaskolan – för att genom forskningsbaserade metoder förbättrat elevprestationer genom tydlig struktur och höga förväntningar.
Årets arbetslag:
- Charlotta Malkey och Niklas Gold, Brunnsängskolan – för målmedvetet arbete med att stärka elevernas läsförmåga.
- Michline Soulaka, Rebecca Wilén och Maria Winor, Viksbergskolan – för systematiskt och tydligt arbete som ledde till att samtliga elever i årskursen klarade nationella proven i svenska.