🕝 2 minuter
Modekedjan i centrum lägger ner – Ansöker om konkurs
Publicerad 6 april 2024 10:00
Uppdaterad 6 april 2024 05:17

Foto: Alexander Isa

Rizzo Group har idag meddelat att de ansöker om konkurs. Beslutet påverkar samtliga 59 butiker i Sverige och Norge, inklusive enheten i Södertälje centrum.

Bakom beslutet ligger företagets oförmåga att säkra tillräckligt med likvida medel för den korta termen, trots en bedömd långsiktig potential i produkterna och tjänsterna som erbjuds.

– Det är med stor sorg vi tyvärr måste konstatera att det inte går längre. Sedan jag tog över som styrelseordförande förra sommaren har vi försökt att på många olika sätt hitta en långsiktig lösning för Rizzo Group, där vi så sent som i denna vecka satt i förhandlingar för att försöka hitta en lösning men tyvärr gick det inte, säger Styrelseordförande Jonas Blomqvist i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Företagets kamp för överlevnad har under de senaste åren stöttats av bland annat huvudägaren Zenith och andra större aktieägare. Dessa har lagt ner betydande resurser i tid och kapital för att försöka hitta en lösning på de ekonomiska problemen.

– Det är ett otroligt sorgligt beslut, inte minst för vår personal, våra leverantörer och partners. Vi är många som har kämpat hårt, säger Helena Morland VD för Rizzo Group AB.

En betydande insats gjordes särskilt förra sommaren då en grupp investerare, inklusive Zenith, tog på sig ett stort finansiellt ansvar genom att genomföra en nyemission. Trots ytterligare ekonomiskt stöd från Zenith under hösten, för att bidra till bolagets återgång till lönsamhet och hjälpa till med skulder, har situationen inte förbättrats.

Rizzo Group har försökt sälja tillgångar och arbetat tillsammans med partner på marknaden för att omstrukturera bolaget och möta sina ekonomiska åtaganden. Även långtgående förhandlingar har förts denna vecka med målet att hitta en lösning som skulle kunna rädda företaget och dessutom bevara omkring 160 arbetstillfällen. Trots dessa ansträngningar och företagets värdefulla tillgångar, som starka varumärken och en omfattande kunddatabas, har inte en tillräcklig lösning kunnat uppnås.

Dela artikeln