Företag i fokus:

Han donerade hela vinstsumman till välgörenhet

148E203F-829D-4CFF-B42B-F7FB624C7607

Södertäljebon Eli Elias.
Foto: Privata

Efter en svår olycka som nästan kostade honom karriären, har Södertäljebon och kampsportaren Eli Elias gjort en anmärkningsvärd återkomst. Trots sjukhusbesök för njursten och Corona-symptom inför sin senaste match, säkrade Elias en imponerande seger och donerade sedan hela prissumman till barncancerfonden.

Södertäljebon Eli Elias, som sommaren 2021 drabbades av en allvarlig arbetsplatsolycka. När flera trodde att karriären var över lyckades han kämpa sig tillbaka till toppen av sporten han älskar. Hans resa tillbaka har krönts med framgångar, senast vid en gala i Bromma där han stod som segrare för andra gången i rad i sin kampsportskarriär.

Eli Elias besegrade Malmöbaserade kampsportaren, Hamid Tawana, i den tredje ronden.
Foto: Privat

– Det kändes sjukt bra eftersom jag visste att jag inte kunde gå fullt ut på alla cylindrar om man säger så, Eli Elias till Telgenytt.

Inför matchen stötte Elias på flera hinder, inklusive sjukhusbesök för njursten och symtom på Corona. Trots dessa utmaningar steg han in i ringen och mötte Hamid Tawana från Malmö. Efter en tuff och envis kamp kunde Elias i den tredje ronden säkra sin segern.

I en gest av oerhörd generositet valde Elias att donera hela sitt pris, 67 000 kronor, som han erhållit från matchen och sponsorer, till barncancerfonden. Denna handling av välgörenhet visar på en kämpe med ett stort hjärta, som inte bara slåss för egna segrar utan också för att göra skillnad i andra människors liv.

– När det gäller summan och donationen så var det faktiskt något som jag hade lovat mig själv. Efter att jag var inlagd på sjukhus så fick jag träffa en hel del unga människor som gick igenom med en hel del motgångar och andra bekymmer i livets gång. Jag bestämde mig där och då för att göra så gott jag kan bara för att liva upp glädjen ännu mer. Jag är inte i behov utav prispengarna så är det bara. Vill tacka Patrik och Linus som jobbar under Barncancerfonden och som har gjort detta möjligt och alla företag samt sponsorer som har varit en del av resan, tack åter igen, säger Elias.

Eli Elias donerade hela vinstsumman till välgörenhet.
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2024 14:46
Senast uppdaterad: 1 april 2024 14:46

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Louise Tegel ny annonschef på Telgenytt

Karlberg-och-Tegel

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt och Louise Tegel, annonschef.
Foto: Alexander Isa

Telgenytt knyter till sig entreprenören Louise Tegel för att hjälpa Södertäljes företag att nå ännu fler kunder genom tidningens kanaler.

Telgenytt fortsätter sin tillväxtresa. Tidningen är Södertäljes enda gratistidning och når varje dag ut till fler och fler Södertäljebor. På sociala medier är Telgenytt stadens absolut största nyhetskanal och tidningen har nyligen börjat etablera sig på Snapchat, dit tusentals följare redan hittat. Genom Telgenytt når företag i Södertälje en engagerad målgrupp som inte nås via traditionella medier och allt fler företag är Telgenytt det naturliga sättet att nå ut med sitt budskap.

För att möta den ökade efterfrågan på annonsplatser tillsätts nu entreprenören Louise Tegel som annonschef. Louise kommer att ansvara för att utveckla annonsförsäljningen och hjälpa både nya och befintliga kunder att marknadsföra sina produkter och tjänster till tidningens läsare i Södertälje.

– Louise har ett sällsynt driv i allt hon gör och en naturlig fallenhet för företagande. Hon har stor erfarenhet från båda sidor om annonsaffären och har ett brett nätverk i Södertälje. Hon har också en fantastisk förmåga att fånga upp vad en kampanj gett tillbaka i form av siffror. Med andra ord passar hon perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför, säger Erik Karlberg, delägare i Telgenytt.

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt: – ”Louise Tegel passar perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför”
Foto: Shamash Oyal

Louise Tegel är utbildad marknadskoordinator, låg bakom Café Nära i Trosa och har drivit konsultverksamhet inom marknadsföring och grafisk design. Hon har dessutom lång erfarenhet från butiksverksamhet och har de senare åren varit aktiv i husbyggarbranchen som affärsutvecklare och marknadschef.

– Jag brinner verkligen för försäljning och att se de faktiska resultaten av en lyckad marknadsföringskampanj. Att få möjlighet att hjälpa Telgenytt att bygga upp sin annonsaffär i det här skedet är något jag ser fram mycket emot, säger Louise Tegel.

Utöver sitt uppdrag som annonschef för Telgenytt driver Louise marknadsföringsbyrån LUSS Creations. På Telgenytt kommer hon att bidra med annonsförsäljning, grafisk formgivning och affärsutveckling.

Louise Tegel nås på
louise@telgenytt.se och 076-055 16 81

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 17:57
Senast uppdaterad: 16 april 2024 18:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors