🕝 1 minuter
Person väntade åtta månader på besked - Polis JO-kritiseras
Publicerad 21 februari 2023 12:06
Uppdaterad 21 februari 2023 12:06

Arkivbild.

En polis har brustit i sin handläggning av ett ärende. Det menar JO, Justitieombudsmannen, som utredde ett ärende som inkom från en anmälare.

En person ansåg sig själv ha blivit utsatt för brott, men november 2021 beslutade Polismyndigheten att inte starta en förundersökning. Personen som var oenig begärde att Åklagarmyndigheten skulle pröva beslutet och skickade då en begäran till Polismyndigheten samma månad, men svar dröjde.

Beslutet om att inte inleda förundersökning blev då liggande i åtta månader, fram till hösten 2022, innan ärendet skickades vidare till åklagare.

Polismyndigheten har i ett yttrande till JO kallat det inträffade för en enskild felhantering. Bland annat ska polisen arbetat huvudsak nattpass och därmed haft en begränsad möjlighet att komma i kontakt med en befattningshavare som kunde ge behörighet till arkiverade ärende.

När ärendet slutligen utreddes gick Åklagarmyndigheten på sedan på samma linje som polisen. Men JO kritiserar nu polisen för dröjsmålet och anser att det inträffade är ”helt oacceptabelt”.

Dela artikeln