Debatt
🕝 1 minuter
"Insändare: Var mån om elkunden"
Publicerad 20 januari 2023 19:23
Uppdaterad 1 maj 2024 15:21
Detta är en insändare. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Arkivbild.

Telge energi borde med nästa (rekordhöga) faktura skicka med ett brev, ungefär så här:

”Bästa kund

Med detta brev får du en faktura som sannolikt är den högsta vi hittills skickat till dig.

Vi ber om ursäkt för detta, men anledningen till det höga elpriset är omständigheter helt utanför vår kontroll.

Regeringen och olika aktörer har fattat beslut om en prissättning som vi kan konstatera inte fungerar. Man kan tala om ett totalt haveri. Vi hoppas att beslutande myndigheter snarast rättar till detta så att elmarknaden återigen kan börja fungera.

Har du som kund svårt att betala månadens räkning har vi full förståelse. Vi ber dig i så fall att snarast ta kontakt med vår kundtjänst (e-post, telefonnummer), så att vi tillsammans kan komma fram till en lösning som fungerar för dig. Det kan handla om en avbetalning eller en spridning av årets kostnader över ett större antal månader.

Vi ska också uppmana vår styrelse att komma med förslag som gör det lättare för dig att betala din elräkning.

Vi ska samtidigt be styrelsen att kontakta kommunstyrelsen för att hitta lösningar som gör det möjligt för dig att även i fortsättningen värma ditt hus och din mat, använda kyl, frys, diskmaskin och så vidare med el från Telge energi.

Med vänliga hälsningar …”

Hasse Ehlert

Enhörna

Dela artikeln