🕝 1 minuter
Nu är det slut på "Fejkreor" och falska kundrecensioner
Publicerad 22 november 2022 11:44
Uppdaterad 22 november 2022 11:55

Foto/Bild: Sora Shimazaki.

Nu är det slut på ”fejkreor” och falska kundrecensioner när nya lagändringar träder i kraft den 1 september 2022.

Ändringarna kommer från regelpaketet ”Ett moderniserat konsumentskydd” där syftet är att skydda konsumenter mot exempelvis falska reor där priset bland annat höjs innan det rabatteras.

Totalt ändras fyra lagar för att anpassas till den digitala konsumentmarknaden som följer ett EU-direktiv och införts i svensk rätt. 

Om företag bryter reglera kan dyra böter tillkomma på uppemot fyra procent av företagets årsomsättning under föregående år i avgift. Företag som bryter mot reglerna riskerar även sanktionsavgifter vid vissa överträdelser av avtalsvillkorslagen.

Foto/Bild: Karolina Grabowska.

Här är några av de viktigaste ändringarna:

  • Stopp för ”fejkreor” – En ny bestämmelse i prisinformationslagen kräver att företaget ska skriva ut vad det lägsta priset för produkten har varit de senaste 30 dagarna före prissänkningen, vid sidan av det nya nedsatta priset.
  • Krav på transparens för kundrecensioner – Om företagen lyfter fram kundrecensioner måste de även berätta om, och i så fall hur, de säkerställer att recensionen kommer från någon som faktiskt använt produkten. 
  • Reglering av andrahandsförsäljning av evenemangsbiljetter – Det blir inte längre tillåtet att med hjälp av datorprogram köpa upp stora mängder konsert- eller evenemangsbiljetter för att sedan sälja dem vidare, när begränsningar finns om hur många biljetter var och en får köpa.
  • Tydligare vem man e-handlar från – köper du något på nätet så måste det framgå tydligt vem du ingår avtal med och vilka regler som då gäller. Det innebär till exempel att vissa e-handlare måste uppge att de endast förmedlar köpet mellan dig och en annan leverantör och informera om till vem du ska reklamera till.

Den nya lagen träder i kraft på torsdag, den 1 september 2022.

Dela artikeln