Nu stänger familjerestaurangen efter 20 år – Ett känslosamt farväl

2022_05_D7F51643-91B1-41DD-9F50-435DD9A5088A-scaled

Foto: Alex Ataseven.

En ovanligt tyst lunch, tårar som fälldes och ett känslosamt farväl.

Telgenytt befann sig i Östertälje när Nois Thaimat serverades de sista tallrikarna.

Vi kliver in i den blå byggnaden i Östertälje, som nästintill blivit ett landmärke för Södertäljeborna, och precis som vanligt möts vi av härliga leende bakom disken.

Leendet får ett äldre par att stanna till vid kassan och slutligen kan kvinnan inte hålla tillbaka sina tårar längre. Hennes man håller henne i handen samtidigt som han berättar om hur han minns när de kom hit första gången – för cirka två decennier sedan.

En mindre kö bildas bakom oss under lunchrusningen, men det är ok. Ingen har bråttom tillbaka till jobbet denna dag.

Vi beställer, tar ett bort och precis som väntat var maten fantastisk god.

Just denna dag stannade flera till vid dörren påväg ut. Tittade tillbaka in i lokalen och fortsatte ut med huvudet böjd. En sista måltid och ett känslosamt farväl.

Telgenytt försökte talat med ägaren som önskade lugn och ro, men kunde kort kommenterar att man har en god dialog med kommunen och ser positivt på framtiden.

– Vi vill passa på att tacka alla kunder för de här åren och hoppas komma tillbaka på ett eller annat sätt, säger Noi till Telgenytt.

Nois Thaimat serverade den sista tallriken i onsdags, den 25 maj, men mannen framför oss i kassan tog det säkra före det osäkra. När han köpte sin lunch passade han på att bunkra upp med ytterliga 20 take-away-lådor för att ta med sig hem.

Något som vi själva också borde ha gjort.

Läs även – Nois Thaimat måste rivas – Eller?

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 28 maj 2022 00:00

SENASTE NYTT: Peab får uppdraget att bygga klart Slussen

D39C2720-1BC3-4504-BB07-867353B28D8C

Foto: Bild/Illustration: Sweco / Alex Ataseven.

I augusti väntas arbetet med Slussen i Södertälje, Nordens största handelssluss, ta fart på allvar.

Trafikverket har nu gett Peab uppdraget att bygga klart slussen. Ett kontrakt som uppgår till 1,5 miljarder kronor och väntas påbörja i augusti 2022.


– För oss som samhällsbyggare är det spännande att få bygga om och förbättra slussen i Södertälje, säger Carl Johan Söderberg, regionchef på Peab.

2016 påbörjades arbetet med kanalen och var planerad att stå klart 2019, men istället stod projektet stilla fram till 2022.

Bild/Illustration: Sweco.

Nu har Trafikverket gett Peab uppdraget att bygga om hela slussen. Slussen kommer att göras längre och bredare samt få nya slussportarna och en helt ny öppningsbar slussbro.

– Att bygga nya slussar samtidigt som de gamla är i drift är komplicerat och kräver hänsyn till både de gamla och de nya rörliga konstruktionerna samt de många olika teknikslagen. Arbetet kräver god planering. Det här är verkligen ett projekt där vi kommer att kunna dra nytta av alla våra olika kompetenser inom Peab, regionchefen.

I avtalet mellan Trafikverket och Peab ingår även bygget av nya driftlokaler för slussverksamheten och anläggning av nya gator vid sidan av kanalen.

Uppdraget väntas starta i augusti 2022 och under andra kvartalet i år orderanmäls projektet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 14:14
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 14:17

Lösningen efter kaoset på Mälarbron – ”Såga av klaffarna”

A3EB89C8-9FFA-4863-934E-D0816470A2FF

Foto: Alex Ataseven.

I söndags uppstod stor trafikstörningar när Mälarbron på nytt fastande i värmen.

Nu meddelar Södertälje kommun att brons klaffar ska sågas av för att undvika att likande problem uppstår.

– Vi vill automatisera nedkylningen med Mälarvatten men också såga ner brons klaffar så de inte sväller i värmen, säger Cecilia Eriksson, tf. gruppledare på gata och trafik i Södertälje kommun till P4 Sveriges Radio.

Med redan förra sommaren meddelade kommunen att den 50 år gamla Mälarbron, som inte är anpassad för den extrema värmen, skulle få en lösning. 

Delarna som ska kyla ner och förhindra kaoset på bron levererades till Södertälje kommun redan sommarn 2021.

Men ett år senare kvarstår alltså problemet och till Sverige Radio berättar kommunen att system inte kommer att bli klart i år.

– Vi fick hem pumparna i slutet av juli och behövde göra några mindre justeringar av det vi hade förberett på bron, berättade Jennifer Jonsson gatuingenjör på Södertälje kommun till Telgenytt förra året. 

Istället fortsätter man manuellt spola och kyla ner bron och istället sågs av klaffarna som sväller upp i värmen.

– Vi har som förhoppning att automatisera det systemet så att man rent fysisk behöver stå och spola. Det systemet kommer inte bli klart i år.

Läs även: Trafikkaoset på Mälarbron – ”Samma visa varje sommar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 10:26
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 10:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors