Ewa Palm tar hem Gösta Frohms Skogsmullestiftelsens Stipendium

2022_05_image

Ewa Palm.

Den 17 september i år delas Gösta Frohms Skogsmullestiftelsens stipendium ut ochen lyckliga vinnaren råkar vara Funkismulledaren Ewa Palm från Södertälje.

I och med enastående insatser i de olika grupperna för barn med funktions variationer.

Gösta Frohms Skogsmullestiftelse bildades 1986 av Gösta Frohm. Gösta menade att rörelse, lek och äventyr i naturen är friskvårdande för alla människor. Därför delar stiftelsen ut ett stipendium årligen till den eller de som bedöms främjat nyskapande utomhus aktiviteter för barn.

Nästa stipendieutdelning äger rum den 17 september 2022 på Lida Friluftsgård där årets vinnare, Ewa Palm från Södertälje, kommer få ta emot de 10 000 kronorna.

2016 bildade Ewa gruppen “Funkis-Mulle”, strax där efter “Funkis-Strövare “och slutligen “Funkis-Lufsare”. Därmed öppnade hon upp skogen för barn med olika funktionsvariationer, lika så för barnens föräldrar.

Grupperna håller hus vid Södertälje Naturskola och träffas sex gånger under en termin, i två timmar vid varige tillfälle.

– Ewa utmärker sig med sin entusiasm och positiva energi säger Jill Westermark, ordförande i Gösta Frohms Skogsmullestiftelse i ett pressmeddelande på Frilufts Främjandets egna hemsida.

Ewa är även en av de som inspirerat så att många andra liknande föreningar har öppnat upp på andra platser än i Södertälje.

Text: Emilia Leray.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 9 maj 2022 00:00

SENASTE NYTT: Peab får uppdraget att bygga klart Slussen

D39C2720-1BC3-4504-BB07-867353B28D8C

Foto: Bild/Illustration: Sweco / Alex Ataseven.

I augusti väntas arbetet med Slussen i Södertälje, Nordens största handelssluss, ta fart på allvar.

Trafikverket har nu gett Peab uppdraget att bygga klart slussen. Ett kontrakt som uppgår till 1,5 miljarder kronor och väntas påbörja i augusti 2022.


– För oss som samhällsbyggare är det spännande att få bygga om och förbättra slussen i Södertälje, säger Carl Johan Söderberg, regionchef på Peab.

2016 påbörjades arbetet med kanalen och var planerad att stå klart 2019, men istället stod projektet stilla fram till 2022.

Bild/Illustration: Sweco.

Nu har Trafikverket gett Peab uppdraget att bygga om hela slussen. Slussen kommer att göras längre och bredare samt få nya slussportarna och en helt ny öppningsbar slussbro.

– Att bygga nya slussar samtidigt som de gamla är i drift är komplicerat och kräver hänsyn till både de gamla och de nya rörliga konstruktionerna samt de många olika teknikslagen. Arbetet kräver god planering. Det här är verkligen ett projekt där vi kommer att kunna dra nytta av alla våra olika kompetenser inom Peab, regionchefen.

I avtalet mellan Trafikverket och Peab ingår även bygget av nya driftlokaler för slussverksamheten och anläggning av nya gator vid sidan av kanalen.

Uppdraget väntas starta i augusti 2022 och under andra kvartalet i år orderanmäls projektet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 14:14
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 14:17

Lösningen efter kaoset på Mälarbron – ”Såga av klaffarna”

A3EB89C8-9FFA-4863-934E-D0816470A2FF

Foto: Alex Ataseven.

I söndags uppstod stor trafikstörningar när Mälarbron på nytt fastande i värmen.

Nu meddelar Södertälje kommun att brons klaffar ska sågas av för att undvika att likande problem uppstår.

– Vi vill automatisera nedkylningen med Mälarvatten men också såga ner brons klaffar så de inte sväller i värmen, säger Cecilia Eriksson, tf. gruppledare på gata och trafik i Södertälje kommun till P4 Sveriges Radio.

Med redan förra sommaren meddelade kommunen att den 50 år gamla Mälarbron, som inte är anpassad för den extrema värmen, skulle få en lösning. 

Delarna som ska kyla ner och förhindra kaoset på bron levererades till Södertälje kommun redan sommarn 2021.

Men ett år senare kvarstår alltså problemet och till Sverige Radio berättar kommunen att system inte kommer att bli klart i år.

– Vi fick hem pumparna i slutet av juli och behövde göra några mindre justeringar av det vi hade förberett på bron, berättade Jennifer Jonsson gatuingenjör på Södertälje kommun till Telgenytt förra året. 

Istället fortsätter man manuellt spola och kyla ner bron och istället sågs av klaffarna som sväller upp i värmen.

– Vi har som förhoppning att automatisera det systemet så att man rent fysisk behöver stå och spola. Det systemet kommer inte bli klart i år.

Läs även: Trafikkaoset på Mälarbron – ”Samma visa varje sommar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 10:26
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 10:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors