Scania utreds för diskriminering – Vidtog inte åtgärder vid kränkning

2022_01_Scania-scaled

Foto: Scania.

En anställd på Scania känner sig trakasserad på grund av sin etnisk tillhörighet och sin religion.

Nu anmäler personen arbetsgivaren till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som inleder en utredning mot Scania i Södertälje om kränkande behandling.

Enligt anmälaren har en kollega på arbetsplatsen uttryckt sig väldigt kränkande på grund av sin religion och utländska etnicitet. Personen har enligt anmälan försökt uppmana andra på arbetsplatsen att göra likaså.

”Detta har pågått i 10 månader och chefen säger bara att jag ska hålla mig borta från denna kollega.”, framgår det i anmälan till Diskrimineringsombudsmannen.

Under hösten 2021 togs situationen upp med teamleader och personalchefen som uppmanade till att ”arbeta professionellt” utan att gå vidare med andra åtgärder.

Men trakasserierna fortsatte och personen tog då upp ärendet med en högre chef som svarade med att Scania naturligtvis inte accepterar beteendet. Men några åtgärder utfördes inte denna gång heller.

Han uppmanades denna gång till att hålla sig borta från kollegan och inte prata med varandra. En minst sagt svårt uppgift då dessa två personer arbetar i ett team som kräver viss samarbete.

”Detta påverkar mig negativt.”, skriver personen i anmälan.

Nu kräver DO att Scania skriftligt lämnar svar om den inkomna anmälan senast den 29 april.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 april 2022 00:00

SENASTE NYTT: Peab får uppdraget att bygga klart Slussen

D39C2720-1BC3-4504-BB07-867353B28D8C

Foto: Bild/Illustration: Sweco / Alex Ataseven.

I augusti väntas arbetet med Slussen i Södertälje, Nordens största handelssluss, ta fart på allvar.

Trafikverket har nu gett Peab uppdraget att bygga klart slussen. Ett kontrakt som uppgår till 1,5 miljarder kronor och väntas påbörja i augusti 2022.


– För oss som samhällsbyggare är det spännande att få bygga om och förbättra slussen i Södertälje, säger Carl Johan Söderberg, regionchef på Peab.

2016 påbörjades arbetet med kanalen och var planerad att stå klart 2019, men istället stod projektet stilla fram till 2022.

Bild/Illustration: Sweco.

Nu har Trafikverket gett Peab uppdraget att bygga om hela slussen. Slussen kommer att göras längre och bredare samt få nya slussportarna och en helt ny öppningsbar slussbro.

– Att bygga nya slussar samtidigt som de gamla är i drift är komplicerat och kräver hänsyn till både de gamla och de nya rörliga konstruktionerna samt de många olika teknikslagen. Arbetet kräver god planering. Det här är verkligen ett projekt där vi kommer att kunna dra nytta av alla våra olika kompetenser inom Peab, regionchefen.

I avtalet mellan Trafikverket och Peab ingår även bygget av nya driftlokaler för slussverksamheten och anläggning av nya gator vid sidan av kanalen.

Uppdraget väntas starta i augusti 2022 och under andra kvartalet i år orderanmäls projektet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 14:14
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 14:17

Lösningen efter kaoset på Mälarbron – ”Såga av klaffarna”

A3EB89C8-9FFA-4863-934E-D0816470A2FF

Foto: Alex Ataseven.

I söndags uppstod stor trafikstörningar när Mälarbron på nytt fastande i värmen.

Nu meddelar Södertälje kommun att brons klaffar ska sågas av för att undvika att likande problem uppstår.

– Vi vill automatisera nedkylningen med Mälarvatten men också såga ner brons klaffar så de inte sväller i värmen, säger Cecilia Eriksson, tf. gruppledare på gata och trafik i Södertälje kommun till P4 Sveriges Radio.

Med redan förra sommaren meddelade kommunen att den 50 år gamla Mälarbron, som inte är anpassad för den extrema värmen, skulle få en lösning. 

Delarna som ska kyla ner och förhindra kaoset på bron levererades till Södertälje kommun redan sommarn 2021.

Men ett år senare kvarstår alltså problemet och till Sverige Radio berättar kommunen att system inte kommer att bli klart i år.

– Vi fick hem pumparna i slutet av juli och behövde göra några mindre justeringar av det vi hade förberett på bron, berättade Jennifer Jonsson gatuingenjör på Södertälje kommun till Telgenytt förra året. 

Istället fortsätter man manuellt spola och kyla ner bron och istället sågs av klaffarna som sväller upp i värmen.

– Vi har som förhoppning att automatisera det systemet så att man rent fysisk behöver stå och spola. Det systemet kommer inte bli klart i år.

Läs även: Trafikkaoset på Mälarbron – ”Samma visa varje sommar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 10:26
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 10:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors