🕝 1 minuter
Så ska Södertälje satsa för ett högre valdeltagande 2022
Publicerad 23 mars 2022 01:00
Uppdaterad 23 mars 2022 01:00

Minar Milkon och Åsa Zazi.

Södertälje kommun öppnar upp för 50 nya arbetsmöjligheter inför sommaren, som en åtgärd för att öka valdeltagandet i kommunen.

I samband med det kommande valet har Södertälje kommun investerat i en åtgärd för att öka valdeltagandet i kommunen, denna åtgärd innebär att de rekryterar ett 50-tal ”Valinformatörer” inför sommaren.

Den främsta uppgiften Valinformatörerna kommer att genomföra är precis som titeln lyder, de kommer informera om valet och allt vad det innebär.

Allt ifrån att berätta om det allra minsta evenemang till debatter och lyfta stora frågor som vem det egentligen är som får rösta, men också hur ett val går till i praktiken. Det vill säga informera om allt som krävs för att skapa en större klarhet och förståelse hos södertäljebor, för vad ett val egentligen innebär.

– Valinformatörerna har ett viktigt uppdrag, jag hoppas att människor i alla åldrar ansöker och att det blir bra spridning vad gäller språkkunskaper. Det är meriterande att kunna tala fler språk än svenska, säger Minar Milkon som är ansvarig för rekryteringen.

Dessa informatörer kommer att finnas på plats i Södertälje City, men också där kommunen anser att valdeltagandet är lägst. De områdena innefattar Ronna, Hovsjö, Geneta och Fornhöjden.

Ett visst antal av informatörerna kommer även finnas på kommunens sociala kanaler; Instagram, Youtube och Facebook. För ett mer kreativt uttryck i filmklipp och andra inlägg.

– Det är nytt för oss att låta medborgare, i det här fallet valinformatörer, producera innehåll. Jag tror inläggen kan skapa igenkänning, engagemang och få bra spridning. Valinformatörerna fungerar lite som influencers, vi börjar sprida filmklipp med dem från och med juni. Vi jobbade självklart med sociala medier inför valet 2018, men nu växlar vi upp. Många tar del av nyheter via sociala medier, särskilt unga, jag tror det här kan vara ett sätt att nå förstagångsväljare, säger Åsa Zazi kommunikatörer och ansvarig för valinformatörernas sociala media-satsning.

Text: Emilia Leray.

Dela artikeln