BESKEDET: Hamnarbetare vill inte jobba med ryska fartyg

2022_03_275127340_279971517631991_9092891209800378056_n

Förra veckan nekades ett ryskt lastfartyg med containrar att lägga till i Södertälje hamn.

Ett internt beslut enligt vice VD, Per Fredman, gjordes för att sätta personal, hamn och Södertälje i fokus.

– Vi tog beslutet internt i skenet av vad som händer i Ukraina och naturligtvis de kraftiga sanktionerna som sker runtomkring oss gentemot Ryssland, berättade Per Fredman, vice VD för Södertälje hamn till Sveriges Radio.

Nu hotar Svenska hamnarbetarförbundet med en blockad om regeringen inte stoppar ryska fartyg från svenska hamnar.

– Vi vill inte jobba med fartyg på väg till eller från Ryssland, ryskt gods eller ryskflaggade eller ryskägda fartyg. För oss innebär det att vi inte gör några sådana arbetsuppgifter, säger Erik Helgeson, vice ordförande i Svenska hamnarbetarförbundet till SVT.

Det rapporterade SVT under torsdagsförmiddan och menar att Svenska hamnarbetarförbundet väntas fatta ett beslut under dagen.

Ryskt fartyg fick vända om i Södertälje Hamn – “Vi tog beslutet internt”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 17 mars 2022 00:00

SOS Alarms nya system kritiseras – ”Livsfarligt”

Ambulans-SOS

Foto: Alex Ataseven.

I februari tidigare i år införde SOS Alarm ett nytt automatiserade system över hela Sverige som mål att förbättra patientsäkerheten, precisionen och effektiviteten i vårdärenden.

Men det nya systemet, STEP, som implementerats hos SOS Alarm kritiseras nu av ambulanspersonal och av fackligt håll som menar att systemet ger missvisande information.

Med det nya automatiserade system, STEP: Säkerhet, Trygghet, Effektivitet och Precision, är målet att förbättra patientsäkerheten, precisionen och effektiviteten i vårdärenden.

 – STEP är livsfarligt! Det är en stor exploderande patientsäkerhetsrisk. Det är ett system i pubertetsstadiet som aldrig skulle ha satts i skarp drift, säger Henrik Johansson, ordförande för Ambulansförbundet till Nyhetsbyrån Siren.

När en person med vårdbehov ringer 112 får SOS-operatören stöd i att bedöma symptom och att ställa rätt frågor för att ringa in sjukdomsbilden så snabbt som möjligt.

SOS Alarms nya, moderna, system bedömer samtalen automatiskt till 112 med syfte att förbättra bedömningen av behovet av ambulansvård.

Foto: Alex Ataseven.

Men enligt en avvikelserapporter, som utförts i flera regioner, vittnar ambulanspersonal att systemet ger missvisande information. Systemet har ett återkommande problem som kan leda till att patienter utan ambulansbehov ges hög prioritet medan de med livshotande symptom kan få vänta längre.

– Man har människor som någon sorts försökskaniner och skickar ambulanser på olika larm och tänker ”det här kanske går bra, för det sa ju det här programmet att det skulle göra”, säger Henrik Johansson från Ambulansförbundet till Siren.

Systemet implementeras trots att det funnits flera indikationer på man förutsåg fel.

– Alla vet att det här är en stor patientsäkerhetsrisk, men ändå envisas man med att köra med det här. Det är ungefär som om vi som ambulanspersonal skulle sluta jobba med HLR eller sluta stoppa blödningar. Det kommer att leda till olyckor och till att någon dör, säger Johansson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2022 11:00
Senast uppdaterad: 27 juni 2022 21:59

Kustbevakningen inleder kontroller mot vattenskotrar

kust

Foto: Kustbevakningen.

Från och med den 1 maj 2022 är det krav på att genomgå en utbildning och ha ett godkänt förarbevis för att köra vattenskoter.

Nu genomför Kustbevakningen en kontrollvecka riktat mot vattenskotertrafiken för att öka sjösäkerheten och se till att förare har ett giltigt förarbevis.

– Vi tycker att det är positivt med ett förarbevis eftersom både kunskapen och kompetensen hos vattenskoterförare nu kommer att öka. Dessutom kan ett förarbevis återkallas vid felaktig körning, berättade Jonathan Stillman, handläggare på Transportstyrelsen vid ett tidigare tillfälle.

Senaste åren har användningen av vattenskotrar exploderat på marknaden, men samtidigt har det rapporterats att det körs hänsynslöst på sjön runt om i länet.

I och med de nya reglerna måste den som köra vattenskoter genomgå en utbildning och ha ett godkänt förarbevis. Reglerna infördes från och med den 1 maj 2022, utan förarbevis riskerar föraren att straffas med dryga böter.

Under måndagen införde Kustbevakningen en kontrollvecka med syfte om att kontrollera att förare rättar sig efter de nya reglerna. Och även minska störande körning och öka sjösäkerheten samt öka gott sjömanskap.

De riktade kontrollerna mot vattenskotertrafiken genomförs i hela landet under vecka 26, mellan 27 juni och 3 juli.

Läs även: Nu införs nya reglerna – Förarbevis krävs för att köra vattenskoter

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2022 05:35
Senast uppdaterad: 27 juni 2022 21:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors