70 000 i kö till Telge Bostäder – Så ska unga få chansen till sitt första boende

2022_03_14619B4E-7A67-4774-9DD8-030764B4EB01

Cecilia Kumlin. Foto: Telge Bostäder.

Bostadsbristen i Södertälje och hela regionen har gett unga vuxna minimala chanser till ett förstahandskontrakt.

Stigande bostadspriser och enorma kölistor till Telge Bostäders lägenheter försvårar ungas möjligheter till ett eget boende.

Idag står mer än 70 000 människor i kö till Telge Bostäder, varav drygt 3000 av dem är aktivt sökande, och den genomsnittliga kötiden för en bostad är idag sju år.

Nu vill Telge Bostäder lotta ut små och billigare lägenheter för att hjälpa unga med första bostaden. 

– Vi vet att många unga ofrivilligt bor kvar längre hemma hos sina föräldrar och att andra hamnar i dyra och osäkra andrahandslösningar. Vi vill ge unga vuxna större möjlighet att ta sig ut på bostadsmarknaden och ett eget hem, säger Cecilia Kumlin, chef affärsutveckling Telge Bostäder i ett pressmeddelande.

Istället för att ta hänsyn till köpoäng avgör slumpen vilka som blir erbjudna visning av de som anmäler intresse. Telge Bostäder väljer ut tre lägenheter av cirka hundra, i de flesta fall ettor men även tvåor, för att lottas ut som ungdomsbostäder.

– Med detta system finns chans till förstahandskontrakt även för de unga vuxna som precis ställt sig i vår kö, förklarar Cecilia. Sedan 2020 kan man börja köa redan när man fyllt sexton men eftersom det krävs höga poäng för att få lägenhet tar det ändå lång tid innan unga får ett första kontrakt, säger Kumlin.

Det nya konceptet gäller för åldrarna 18-24 och startar under mars månad.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 17 mars 2022 00:00

SENASTE NYTT: Peab får uppdraget att bygga klart Slussen

D39C2720-1BC3-4504-BB07-867353B28D8C

Foto: Bild/Illustration: Sweco / Alex Ataseven.

I augusti väntas arbetet med Slussen i Södertälje, Nordens största handelssluss, ta fart på allvar.

Trafikverket har nu gett Peab uppdraget att bygga klart slussen. Ett kontrakt som uppgår till 1,5 miljarder kronor och väntas påbörja i augusti 2022.


– För oss som samhällsbyggare är det spännande att få bygga om och förbättra slussen i Södertälje, säger Carl Johan Söderberg, regionchef på Peab.

2016 påbörjades arbetet med kanalen och var planerad att stå klart 2019, men istället stod projektet stilla fram till 2022.

Bild/Illustration: Sweco.

Nu har Trafikverket gett Peab uppdraget att bygga om hela slussen. Slussen kommer att göras längre och bredare samt få nya slussportarna och en helt ny öppningsbar slussbro.

– Att bygga nya slussar samtidigt som de gamla är i drift är komplicerat och kräver hänsyn till både de gamla och de nya rörliga konstruktionerna samt de många olika teknikslagen. Arbetet kräver god planering. Det här är verkligen ett projekt där vi kommer att kunna dra nytta av alla våra olika kompetenser inom Peab, regionchefen.

I avtalet mellan Trafikverket och Peab ingår även bygget av nya driftlokaler för slussverksamheten och anläggning av nya gator vid sidan av kanalen.

Uppdraget väntas starta i augusti 2022 och under andra kvartalet i år orderanmäls projektet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 14:14
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 14:17

Lösningen efter kaoset på Mälarbron – ”Såga av klaffarna”

A3EB89C8-9FFA-4863-934E-D0816470A2FF

Foto: Alex Ataseven.

I söndags uppstod stor trafikstörningar när Mälarbron på nytt fastande i värmen.

Nu meddelar Södertälje kommun att brons klaffar ska sågas av för att undvika att likande problem uppstår.

– Vi vill automatisera nedkylningen med Mälarvatten men också såga ner brons klaffar så de inte sväller i värmen, säger Cecilia Eriksson, tf. gruppledare på gata och trafik i Södertälje kommun till P4 Sveriges Radio.

Med redan förra sommaren meddelade kommunen att den 50 år gamla Mälarbron, som inte är anpassad för den extrema värmen, skulle få en lösning. 

Delarna som ska kyla ner och förhindra kaoset på bron levererades till Södertälje kommun redan sommarn 2021.

Men ett år senare kvarstår alltså problemet och till Sverige Radio berättar kommunen att system inte kommer att bli klart i år.

– Vi fick hem pumparna i slutet av juli och behövde göra några mindre justeringar av det vi hade förberett på bron, berättade Jennifer Jonsson gatuingenjör på Södertälje kommun till Telgenytt förra året. 

Istället fortsätter man manuellt spola och kyla ner bron och istället sågs av klaffarna som sväller upp i värmen.

– Vi har som förhoppning att automatisera det systemet så att man rent fysisk behöver stå och spola. Det systemet kommer inte bli klart i år.

Läs även: Trafikkaoset på Mälarbron – ”Samma visa varje sommar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 10:26
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 10:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors