Nois Thaimat måste rivas – Eller?

2022_03_28EC9C9B-E702-4C6E-B5C3-AC3F1AB34FCB

Granberg och Jonsson från Realistpartiet med Noi Lindholm.

Noi Lindholm har drivit sin restaurang i snart 20 år och utökat antal sittplatser genom åren och en uteservering har byggts, allt med kommunens goda minne och genom tillfälliga bygglov.

Idag är Noi 62 år gammal och hade planerat att arbeta fram till 65 år för att sedan gå i pension, men så slog pandemin till, det har slagit hårt på hennes ekonomi då hon dessutom har 5 anställda som lever på hennes företag.

Hon har knappt tagit ut någon lön, det kapital hon hade lagt undan har ätits upp under pandemin. Nu när restriktionerna äntligen har hävts och det återigen är full rulle i restaurangen får hon beskedet om att den måste rivas.

Detta enligt kommunens tjänstemän att restaurangen, senast den 25 juni i sommar, ska vara jämnad med marken och tomten återställd.

Det hon får behålla är den den ursprungliga plätten på cirka 50 kvm i ungefär 3 år till säger man på kommunen, om hon ansöker om förlängning för den ytan.

Lars Göran Jonsson (RP) på Nois restaurang i Östertälje.

Men det ses som en omöjlighet. Först ska den rivas för att därefter byggas upp i miniformat, men hennes pengar för projektet räcker inte till. Det skulle ändå inte vara lönsamt att investera, då hon på nytt kan tvingas att se sitt livsverk rivas på nytt om tre år.

”Kommun har hittills inte velat bevilja ett permanent bygglov för Nois restaurang.”

Enligt lagen kan ett tillfälliga tillstånd endast beviljas i max 15 år på en markyta, därefter måste huset/byggnaden flyttas om inte ett permanent bygglov kan beviljas för att fortsätta verksamheten. Kommun har hittills inte velat bevilja ett permanent bygglov för Nois restaurang då den befinner sig på en yta, klassad som parkmark.

I dagens LT säger Södertäljes samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström att det inte går att rädda Nois restaurang ur nuvarande situation då detaljplanen styr förutsättningarna.

Vi svarar: Ändra då förutsättningarna och detaljplanen.

Man kan se att bensinmacken intill har fått sin mark ändrad så att det blev möjligt för dåvarande Statoil att köpa upp marken av kommunen för att sedan anlägga en bensinstation där permanent. Den heter idag Cirkel K och syns som CK på kartan.

Ni kan se Nois restaurang markerat med rött på kartan, den lilla ytan har hon sin restaurang på, den befinner sig på parkmark, det gör även den markerade parkeringen intill, en asfalterad yta, så det är inte grönområden eller stadsparken vi talar om, det är en gräsplätt intill banvallen/tågrälsen, knappast en yta för picknicks om man säger så.

”Det går om man bara vill.”

Vi brukar påminna våra politiska kollegor och tjänstepersoner i stadshuset om att vi faktiskt är tillsatta för att serva Södertäljes invånare och företagare, inte tvärtom.

Så istället för att säga nej och luta sig emot paragrafer så vill vi att man istället söker lösningar för att hjälpa denna småföretagare med anställda och rädda en så populär restaurang, det går om man bara vill. 

Det går till exempel att ändra i detaljplanen så att marken inte längre klassas som parkmark, exakt som gjordes med bensinmackens tomt antar vi. Man kan mycket väl sälja marken till Nois och ge ett permanent bygglov, eller bara arrendera ut gräsplätten några år till om man så önskar, det finns som sagt lösningar om man bara vill.

Joakim Granberg & Lars Göran Jonsson

Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 4 mars 2022 00:00

SOS Alarms nya system kritiseras – ”Livsfarligt”

Ambulans-SOS

Foto: Alex Ataseven.

I februari tidigare i år införde SOS Alarm ett nytt automatiserade system över hela Sverige som mål att förbättra patientsäkerheten, precisionen och effektiviteten i vårdärenden.

Men det nya systemet, STEP, som implementerats hos SOS Alarm kritiseras nu av ambulanspersonal och av fackligt håll som menar att systemet ger missvisande information.

Med det nya automatiserade system, STEP: Säkerhet, Trygghet, Effektivitet och Precision, är målet att förbättra patientsäkerheten, precisionen och effektiviteten i vårdärenden.

 – STEP är livsfarligt! Det är en stor exploderande patientsäkerhetsrisk. Det är ett system i pubertetsstadiet som aldrig skulle ha satts i skarp drift, säger Henrik Johansson, ordförande för Ambulansförbundet till Nyhetsbyrån Siren.

När en person med vårdbehov ringer 112 får SOS-operatören stöd i att bedöma symptom och att ställa rätt frågor för att ringa in sjukdomsbilden så snabbt som möjligt.

SOS Alarms nya, moderna, system bedömer samtalen automatiskt till 112 med syfte att förbättra bedömningen av behovet av ambulansvård.

Foto: Alex Ataseven.

Men enligt en avvikelserapporter, som utförts i flera regioner, vittnar ambulanspersonal att systemet ger missvisande information. Systemet har ett återkommande problem som kan leda till att patienter utan ambulansbehov ges hög prioritet medan de med livshotande symptom kan få vänta längre.

– Man har människor som någon sorts försökskaniner och skickar ambulanser på olika larm och tänker ”det här kanske går bra, för det sa ju det här programmet att det skulle göra”, säger Henrik Johansson från Ambulansförbundet till Siren.

Systemet implementeras trots att det funnits flera indikationer på man förutsåg fel.

– Alla vet att det här är en stor patientsäkerhetsrisk, men ändå envisas man med att köra med det här. Det är ungefär som om vi som ambulanspersonal skulle sluta jobba med HLR eller sluta stoppa blödningar. Det kommer att leda till olyckor och till att någon dör, säger Johansson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2022 11:00
Senast uppdaterad: 27 juni 2022 21:59

Kustbevakningen inleder kontroller mot vattenskotrar

kust

Foto: Kustbevakningen.

Från och med den 1 maj 2022 är det krav på att genomgå en utbildning och ha ett godkänt förarbevis för att köra vattenskoter.

Nu genomför Kustbevakningen en kontrollvecka riktat mot vattenskotertrafiken för att öka sjösäkerheten och se till att förare har ett giltigt förarbevis.

– Vi tycker att det är positivt med ett förarbevis eftersom både kunskapen och kompetensen hos vattenskoterförare nu kommer att öka. Dessutom kan ett förarbevis återkallas vid felaktig körning, berättade Jonathan Stillman, handläggare på Transportstyrelsen vid ett tidigare tillfälle.

Senaste åren har användningen av vattenskotrar exploderat på marknaden, men samtidigt har det rapporterats att det körs hänsynslöst på sjön runt om i länet.

I och med de nya reglerna måste den som köra vattenskoter genomgå en utbildning och ha ett godkänt förarbevis. Reglerna infördes från och med den 1 maj 2022, utan förarbevis riskerar föraren att straffas med dryga böter.

Under måndagen införde Kustbevakningen en kontrollvecka med syfte om att kontrollera att förare rättar sig efter de nya reglerna. Och även minska störande körning och öka sjösäkerheten samt öka gott sjömanskap.

De riktade kontrollerna mot vattenskotertrafiken genomförs i hela landet under vecka 26, mellan 27 juni och 3 juli.

Läs även: Nu införs nya reglerna – Förarbevis krävs för att köra vattenskoter

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2022 05:35
Senast uppdaterad: 27 juni 2022 21:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors