DEBATT: Varför mörkar Boel Godner affärer för sin egen styrelse?

2022_01_049082FE-80AB-4EBB-91E0-2A43D2BDDB9E

Fastigheter i Hovsjö / Boel Godner(S). Foto: Creative Commons. / Shamash Oyal.


En förutsättning för att korruption skall frodas är bristen på insyn, desto större pengar det handlar om desto större är drivkraften att påverka besluten till sin egen favör.

Den vårdslösa hanteringen av våra gemensamma tillgångar har endast ett botemedel – Socialdemokraterna måste släppa maktmonopolet och riva ”Berlinmuren” av sekretess gentemot alla andra partier i kommunstyrelsen.

Efter valet i höst så går möjligen Socialdemokraterna in på sitt 100e år som styrande parti i Södertälje sedan 1920.

100 år vid makten går inte spårlöst förbi, en liten grupp socialdemokrater gör upp affärerna, inga andra får se anbuden, egen majoritet legaliserar besluten genom att klubba igenom affärer i kommunfullmäktige, affären är då ”demokratisk”.

Varför valde styrgruppen bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

En idealisk plattform för korruption och maktmissbruk.

Dessutom ökar risken för dåliga affärer/upphandlingar då styrgruppen består av amatörer inom branscherna det gäller och som förlitar sig på att kompisarna på Skanska, Peab, fastighetsbolag med flera skall vara schysta/snälla emot dem…

När Realistpartiet säger att det går att bygga billigare, ta mer betalt för fastigheter och upphandla bättre så lyssnar amatörerna inte på oss, de litar på storbolagen.

Resultaten är uppenbara:

Fornhöjdsskandalen (Skanska) och bygget av Europas dyraste P-hus per kvm bakom vårt eget stadshus (Peab) med mera och utan konsekvens för inblandade.

Styrgruppen (S) sålde ut radhus för 7531 kr kvm – billigast i hela Stockholms län. Kommunen sålde 786 bostäder i Hovsjö till Månsbro för ca 780 miljoner, det fanns enligt uppgift minst 2 andra företag som ville betala betydligt mer för dessa bostäder. De valdes bort av styrgruppen som sa – Månsbro är ju snälla, de har hjärta för Södertälje bla bla… 

”Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss”

Nu visar det sig att Månsbro är precis lika ”snälla” som alla andra bolag som vill tjäna pengar, de renoverar för att motivera kraftigt höjda hyror och därmed öka värdet på sina fastigheter, exakt som andra bolag förmodligen hade gjort! Så varför valde styrgruppen (S) bort 50–100 miljoner för att få sälja till Månsbro? Motiv?

Realistpartiet har begärt ut handlingarna för att få se hur mycket pengar Södertäljeborna gick miste om? Kommunen vägrar att lämna ut handlingarna till oss, inte ens till sin egen bolagsstyrelse!

Endast Socialdemokraterna i styrgruppen, Boel Godner med ett par andra S politikers samt några tjänstepersoner/konsulter anställda av S, vet siffrorna.

”Allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.”

Det sorgligaste i denna affär är att bostäderna såldes överhuvudtaget, man hade årliga hyresintäkter på ca 70 miljoner.

Vi hade själva kunnat göra som Månsbro, belåna bostäderna till låg ränta, renovera dem och höja hyran något (långt ifrån dubbla) så det täcker räntekostnaden, det hade varit det snälla att göra, och dessutom det bästa för hyresgästerna och allmännyttan.

Stockholmsberget kostade Södertälje kommun cirka 55 000 kronor per kvadarmetern. Bild: Telge/Origo.

Nu sålde kommunen 786 lägenheter för ca 12.800kr/kvm, för att ha råd att bygga 186 lägenheter för ca 55.000 kronor per kvadratmeter, exempelvis ”Stockholmsberget”. Resultatet är att allmännyttan förlorade 600 bostäder och hyresgästerna fick högre hyror.

Är du också trött på skandaler och dåliga affärer? – Det är i alla fall vi!

  • Joakim Granberg
  • Lars-Göran Jonsson
  • Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 25 januari 2022 00:00

SENASTE NYTT: Peab får uppdraget att bygga klart Slussen

D39C2720-1BC3-4504-BB07-867353B28D8C

Foto: Bild/Illustration: Sweco / Alex Ataseven.

I augusti väntas arbetet med Slussen i Södertälje, Nordens största handelssluss, ta fart på allvar.

Trafikverket har nu gett Peab uppdraget att bygga klart slussen. Ett kontrakt som uppgår till 1,5 miljarder kronor och väntas påbörja i augusti 2022.


– För oss som samhällsbyggare är det spännande att få bygga om och förbättra slussen i Södertälje, säger Carl Johan Söderberg, regionchef på Peab.

2016 påbörjades arbetet med kanalen och var planerad att stå klart 2019, men istället stod projektet stilla fram till 2022.

Bild/Illustration: Sweco.

Nu har Trafikverket gett Peab uppdraget att bygga om hela slussen. Slussen kommer att göras längre och bredare samt få nya slussportarna och en helt ny öppningsbar slussbro.

– Att bygga nya slussar samtidigt som de gamla är i drift är komplicerat och kräver hänsyn till både de gamla och de nya rörliga konstruktionerna samt de många olika teknikslagen. Arbetet kräver god planering. Det här är verkligen ett projekt där vi kommer att kunna dra nytta av alla våra olika kompetenser inom Peab, regionchefen.

I avtalet mellan Trafikverket och Peab ingår även bygget av nya driftlokaler för slussverksamheten och anläggning av nya gator vid sidan av kanalen.

Uppdraget väntas starta i augusti 2022 och under andra kvartalet i år orderanmäls projektet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 14:14
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 14:17

Lösningen efter kaoset på Mälarbron – ”Såga av klaffarna”

A3EB89C8-9FFA-4863-934E-D0816470A2FF

Foto: Alex Ataseven.

I söndags uppstod stor trafikstörningar när Mälarbron på nytt fastande i värmen.

Nu meddelar Södertälje kommun att brons klaffar ska sågas av för att undvika att likande problem uppstår.

– Vi vill automatisera nedkylningen med Mälarvatten men också såga ner brons klaffar så de inte sväller i värmen, säger Cecilia Eriksson, tf. gruppledare på gata och trafik i Södertälje kommun till P4 Sveriges Radio.

Med redan förra sommaren meddelade kommunen att den 50 år gamla Mälarbron, som inte är anpassad för den extrema värmen, skulle få en lösning. 

Delarna som ska kyla ner och förhindra kaoset på bron levererades till Södertälje kommun redan sommarn 2021.

Men ett år senare kvarstår alltså problemet och till Sverige Radio berättar kommunen att system inte kommer att bli klart i år.

– Vi fick hem pumparna i slutet av juli och behövde göra några mindre justeringar av det vi hade förberett på bron, berättade Jennifer Jonsson gatuingenjör på Södertälje kommun till Telgenytt förra året. 

Istället fortsätter man manuellt spola och kyla ner bron och istället sågs av klaffarna som sväller upp i värmen.

– Vi har som förhoppning att automatisera det systemet så att man rent fysisk behöver stå och spola. Det systemet kommer inte bli klart i år.

Läs även: Trafikkaoset på Mälarbron – ”Samma visa varje sommar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 10:26
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 10:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors