TELGENYTT AVSLÖJAR: Scania flyttar produktion till Polen – 200 anställda berörs

2022_01_Scania-scaled

Foto: Scania.

Den 23 oktober 2001 meddelade Scania att produktionen av busschassi i Katrineholm flyttas till Södertälje och de aviserade förändringarna slutfördes under 2002. Totalt berördes 740 personer i Katrineholm och 70 procent av de anställda tackade ja till ett fortsatt arbete som innebar att pendla mellan städerna.

Nu kan Telgenytt avslöja att Scania flyttar chassibuss produktionen igen efter 20 år. Denna gång flyttas anläggningen från Södertälje till Slupsk i Polen och uppemot 200 personer berörs av nedläggningen.

– Totalt är det uppemot 200 personer berörs av att produktionen läggs ner i Södertälje. De anställda kommer att behålla sina anställningar, men kommer erbjudas plats på andra avdelningar, säger en källa till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt flyttar Scania utvecklingen och produktionen av busschassi till Polen som en del i en större effektivisering av verksamheten.

Anläggning i Slupsk beskrivs som navet i Scanias europeiska produktion av helbyggda, karosserade, bussar för kollektivtrafik. Att flytta produktionen till Slupsk ska bland annat sänka kostnaden för busstillverkningen, samla tillverkningen till färre platser och ge plats för tillverkning av el-lastbilar i Södertälje.

Flytten till Polen ska även underlätta logistiken då dessa chassin levereras till andra, fristående busskarossörer i Europa, Afrika och Asien.

Flytten till Polen planeras vara klar efter sommaren 2022 , men fram till dess fortsätter tillverkningen av busschassier som vanligt i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 20 januari 2022 00:00

SENASTE NYTT: Peab får uppdraget att bygga klart Slussen

D39C2720-1BC3-4504-BB07-867353B28D8C

Foto: Bild/Illustration: Sweco / Alex Ataseven.

I augusti väntas arbetet med Slussen i Södertälje, Nordens största handelssluss, ta fart på allvar.

Trafikverket har nu gett Peab uppdraget att bygga klart slussen. Ett kontrakt som uppgår till 1,5 miljarder kronor och väntas påbörja i augusti 2022.


– För oss som samhällsbyggare är det spännande att få bygga om och förbättra slussen i Södertälje, säger Carl Johan Söderberg, regionchef på Peab.

2016 påbörjades arbetet med kanalen och var planerad att stå klart 2019, men istället stod projektet stilla fram till 2022.

Bild/Illustration: Sweco.

Nu har Trafikverket gett Peab uppdraget att bygga om hela slussen. Slussen kommer att göras längre och bredare samt få nya slussportarna och en helt ny öppningsbar slussbro.

– Att bygga nya slussar samtidigt som de gamla är i drift är komplicerat och kräver hänsyn till både de gamla och de nya rörliga konstruktionerna samt de många olika teknikslagen. Arbetet kräver god planering. Det här är verkligen ett projekt där vi kommer att kunna dra nytta av alla våra olika kompetenser inom Peab, regionchefen.

I avtalet mellan Trafikverket och Peab ingår även bygget av nya driftlokaler för slussverksamheten och anläggning av nya gator vid sidan av kanalen.

Uppdraget väntas starta i augusti 2022 och under andra kvartalet i år orderanmäls projektet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 14:14
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 14:17

Lösningen efter kaoset på Mälarbron – ”Såga av klaffarna”

A3EB89C8-9FFA-4863-934E-D0816470A2FF

Foto: Alex Ataseven.

I söndags uppstod stor trafikstörningar när Mälarbron på nytt fastande i värmen.

Nu meddelar Södertälje kommun att brons klaffar ska sågas av för att undvika att likande problem uppstår.

– Vi vill automatisera nedkylningen med Mälarvatten men också såga ner brons klaffar så de inte sväller i värmen, säger Cecilia Eriksson, tf. gruppledare på gata och trafik i Södertälje kommun till P4 Sveriges Radio.

Med redan förra sommaren meddelade kommunen att den 50 år gamla Mälarbron, som inte är anpassad för den extrema värmen, skulle få en lösning. 

Delarna som ska kyla ner och förhindra kaoset på bron levererades till Södertälje kommun redan sommarn 2021.

Men ett år senare kvarstår alltså problemet och till Sverige Radio berättar kommunen att system inte kommer att bli klart i år.

– Vi fick hem pumparna i slutet av juli och behövde göra några mindre justeringar av det vi hade förberett på bron, berättade Jennifer Jonsson gatuingenjör på Södertälje kommun till Telgenytt förra året. 

Istället fortsätter man manuellt spola och kyla ner bron och istället sågs av klaffarna som sväller upp i värmen.

– Vi har som förhoppning att automatisera det systemet så att man rent fysisk behöver stå och spola. Det systemet kommer inte bli klart i år.

Läs även: Trafikkaoset på Mälarbron – ”Samma visa varje sommar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 10:26
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 10:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors