Företag i fokus:

Södertälje Citys julmarknad är tillbaka – Uppskattas av oerhört många

2021_12_2D8E63E5-1583-46AC-9BA9-7E12882DD6B0

Foto: Södertälje City.

Sedan 1990-talet har julmarknad varit en central del i Södertäljes julfirande som uppskattas av oerhört många Södertäljebor.

2020 satt pandemin stopp för den årliga traditionen, men i år var den uppskattade julmarknaden tillbaka igen, mellan 16 december till 23 december.

Julmarknaden på storgatan är en populär plats för Södertäljebor att vara på. Erna Nilsson, som årligen är på plats med sin verksamhet, uppskattar att Södertälje anordnar julmarknader i staden.

– Förra året var det tråkigt att vi inte fick någon julmarknad på grund av pandemin, men det här året är julmarknaden tillbaka och jag tycker att det är bra, det livar upp Södertälje, säger Erna Nilsson till Telgenytt.

Något som centrumchefen Aljosa Lagumdzija håller med om. Han menar att syftet med julmarknaden är att försöka få ett nytt liv i Södertälje Centrum.

– Vi försöker få ett nytt liv i Södertälje under julen och detta är något som vi försöker att göra med hjälp av julmarknaden, hävdar Lagumdzija. Med julmarknaden vill vi att människor ska kunna uppleva julen på ett bättre sätt och få en fin upplevelse i centrum säger han.

Under julmarknaden uppmuntrades det att bära munskydd, något som Nilsson tycker att fler borde vara bättre på. förbättras under julmarknaden är att uppmuntra folk att ta på sig munskydd, ta hänsyn och hålla avstånd.

 – Jag tycker det är bra att människor bär munskydd för att vi ska ta hand om varandra, men det finns fortfarande en minoritet som inte tar på sig munskydd eller håller avstånd. Dessa människor borde uppmuntras att göra det, säger han. 

Nilsson får medvind av Lagumdzija som tycker att det är extra viktigt med tanke på den ökade smittspridningen i Sverige. Samtidigt betonar han att det endast är rekommendationer och inga restriktioner.

– Jag tycker att det är bra att man håller avstånd mellan varandra och tar på sig munskydd. Vi gör vår bästa, men eftersom att det är rekommendationer från Folkhälsomyndigheten så kan vi inte tvinga människor att ta på sig munskydd, menar Lagumdzija. 

Text / Foto: Suaod Tawkatli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 26 december 2021 00:00

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Louise Tegel ny annonschef på Telgenytt

Karlberg-och-Tegel

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt och Louise Tegel, annonschef.
Foto: Alexander Isa

Telgenytt knyter till sig entreprenören Louise Tegel för att hjälpa Södertäljes företag att nå ännu fler kunder genom tidningens kanaler.

Telgenytt fortsätter sin tillväxtresa. Tidningen är Södertäljes enda gratistidning och når varje dag ut till fler och fler Södertäljebor. På sociala medier är Telgenytt stadens absolut största nyhetskanal och tidningen har nyligen börjat etablera sig på Snapchat, dit tusentals följare redan hittat. Genom Telgenytt når företag i Södertälje en engagerad målgrupp som inte nås via traditionella medier och allt fler företag är Telgenytt det naturliga sättet att nå ut med sitt budskap.

För att möta den ökade efterfrågan på annonsplatser tillsätts nu entreprenören Louise Tegel som annonschef. Louise kommer att ansvara för att utveckla annonsförsäljningen och hjälpa både nya och befintliga kunder att marknadsföra sina produkter och tjänster till tidningens läsare i Södertälje.

– Louise har ett sällsynt driv i allt hon gör och en naturlig fallenhet för företagande. Hon har stor erfarenhet från båda sidor om annonsaffären och har ett brett nätverk i Södertälje. Hon har också en fantastisk förmåga att fånga upp vad en kampanj gett tillbaka i form av siffror. Med andra ord passar hon perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför, säger Erik Karlberg, delägare i Telgenytt.

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt: – ”Louise Tegel passar perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför”
Foto: Shamash Oyal

Louise Tegel är utbildad marknadskoordinator, låg bakom Café Nära i Trosa och har drivit konsultverksamhet inom marknadsföring och grafisk design. Hon har dessutom lång erfarenhet från butiksverksamhet och har de senare åren varit aktiv i husbyggarbranchen som affärsutvecklare och marknadschef.

– Jag brinner verkligen för försäljning och att se de faktiska resultaten av en lyckad marknadsföringskampanj. Att få möjlighet att hjälpa Telgenytt att bygga upp sin annonsaffär i det här skedet är något jag ser fram mycket emot, säger Louise Tegel.

Utöver sitt uppdrag som annonschef för Telgenytt driver Louise marknadsföringsbyrån LUSS Creations. På Telgenytt kommer hon att bidra med annonsförsäljning, grafisk formgivning och affärsutveckling.

Louise Tegel nås på
louise@telgenytt.se och 076-055 16 81

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 17:57
Senast uppdaterad: 16 april 2024 18:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors