Uppdaterad 8 juli 2021 02:00
Emma Tahan, resultatenhetschef i Södertälje kommun med chatroboten Kim
Södertälje är den första kommunen i Sverige om att ha en digital medarbetare på hemsidan, chatboten Kim.
Att använda en robot som digital medarbetare har funkat lysande för Norge som implementerat funktionen i cirka 70 av deras kommuner. Nu har Södertälje, som första kommun i Sverige, tagit efter med en kommunrobot på sin hemsida.
– Södertälje kommun ligger i framkant vad gäller digitalisering. Vi var den första kommunen i Sverige som hade en sån här kommunrobot på sin webbplats, säger Emma Tahan, resultatenhetschef i Södertälje kommun.
Chatboten Kim, som är en del av Södertälje kommuns digitala satsning, gör det lättare för medborgare att hitta rätt information snabbt på Södertälje kommuns hemsida. Det är alltså artificiell intelligens som står bakom att Södertälje kommun snabbt kan dela med sig av önskad information.
– Kommun-Kim svarar på medborgarnas frågor dygnet runt alla dagar i veckan. Vi har även kopplat ihop IOT (öppna data) med Kommun-Kim vilket gör att medborgarna även kan fråga vilken badtemperatur det är i vattnet, om det finns några lediga parkeringsplatser och få ett svar i realtid, oftast inom några sekunder, säger Emma Tahan.
Södertälje satsar mycket på digitalisering för att utveckla verksamheterna, demokratin och kommunen som helhet. Satsningen har uppmärksammats och lett till att Södertälje nominerats till utmärkelsen ”Sveriges digitaliseringskommun 2021”. Ett pris som tilldelas till den kommun som lyckats bäst med att använda it och digitaliseringens möjligheter.
– Det känns bra att Södertälje är nominerad igen. Vi jobbar ständigt för att öka tillgängligheten till kommunens tjänster för våra medborgare och då är digitalisering avgörande, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) på hemsidan.
Chatta och ställ era frågot till Kommun-KIM på Södertälje kommuns hemsida här.