Företag i fokus:

Ejdern, världens äldsta koleldade propellerdrivna ångfartyg

Ejdern stapelavlöptes 14 maj 1880 och är ett av världens äldsta bevarade ångfartyg. Södertälje Ångslups AB köpte henne för trafik på Mälaren och Saltsjön som Mörkö-Trosa eller Havsbadet. Då ångslupsbolaget ansåg att lönsamheten var för ringa på 20-talet, så köpte fartygets kapten, maskinist och styrman Ejdern och fortsatte i ett trettiotal år. 

Men 1957 så var det för litet trafikunderlag och staden köpte fartyget och lade upp henne i viken Maren som konditori och våffelbruk. Det fungerade en tid, men Ejderns skick och den nya centrala bron ändrade situationen. 

I mitten på 60-talet var Ejdern vingbruten och svårt vandaliserad och lades hon i uthamnen med beslut om att sänkas i Landsortsdjupet. Samma dag 1964 som hon skulle bogseras dit ringde Gert Ekström upp hamnkontoret ovetande om beslutet och efter ett snabbt övervägande och en stunds övertalning lämnades hon som gåva av Hamnförvaltningen.

Den nya hemorten blev Stockholm. Där renoverades Ejdern i ca 2 år av två varm som  utförde skrovarbetet. Styrhytt och aktersalong har rekonstruerats, däckshus och styrinrättning har reparerats och allt har målats om. Ejdern är nu återställd i det skick hon hade omkring 1900 i alla avseenden. 

Tack vare föreningens oerhört engagerade arbete har Ejdern sedan 1976 trafikerat Södertäljes farvatten varje sommar och från och med säsongen 1984 är Ejdern åter koleldad.

1967 utnyttjades ståtliga Ejdern i TV filmen “Hemsöborna”.

Ejdern har vid flera tillfället riskerats att skrotas, 2015 riskerade ångbåten återigen att försvinna.

– Det är trögt. Det stora problemet är att ångmaskinisten är ett utdöende släkte, sa sjökaptenen Lars Forsberg då.

Maskinisterna måste ha stor kunskap om ångteknik och alla ombord arbetar ideellt. Man får inte någon lön här, och intresset för ungdomar i dag att jobba ideellt tror jag är väldigt lågt, berättade han.

Men Ejdern överlevde krisen men 2020 var det dags igen när Corona slog till och begränsade fartyget. Iår hoppas besättningen på att lättnaderna släpps lite så att fartyget kan få ånga på.

– Som det ser ut nu startar vi trafiken i juni och släpper biljetter sista veckan i maj. Vi kommer ta med oss 40 passagerare på varje tur. Planen är också att ha caféterian samt souvenirförsäljningen igång. Där hjälps vi åt och ser till att max åtta personer befinner sig där samtidigt, meddelas det på sidan.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 juni 2021 00:00

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Louise Tegel ny annonschef på Telgenytt

Karlberg-och-Tegel

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt och Louise Tegel, annonschef.
Foto: Alexander Isa

Telgenytt knyter till sig entreprenören Louise Tegel för att hjälpa Södertäljes företag att nå ännu fler kunder genom tidningens kanaler.

Telgenytt fortsätter sin tillväxtresa. Tidningen är Södertäljes enda gratistidning och når varje dag ut till fler och fler Södertäljebor. På sociala medier är Telgenytt stadens absolut största nyhetskanal och tidningen har nyligen börjat etablera sig på Snapchat, dit tusentals följare redan hittat. Genom Telgenytt når företag i Södertälje en engagerad målgrupp som inte nås via traditionella medier och allt fler företag är Telgenytt det naturliga sättet att nå ut med sitt budskap.

För att möta den ökade efterfrågan på annonsplatser tillsätts nu entreprenören Louise Tegel som annonschef. Louise kommer att ansvara för att utveckla annonsförsäljningen och hjälpa både nya och befintliga kunder att marknadsföra sina produkter och tjänster till tidningens läsare i Södertälje.

– Louise har ett sällsynt driv i allt hon gör och en naturlig fallenhet för företagande. Hon har stor erfarenhet från båda sidor om annonsaffären och har ett brett nätverk i Södertälje. Hon har också en fantastisk förmåga att fånga upp vad en kampanj gett tillbaka i form av siffror. Med andra ord passar hon perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför, säger Erik Karlberg, delägare i Telgenytt.

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt: – ”Louise Tegel passar perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför”
Foto: Shamash Oyal

Louise Tegel är utbildad marknadskoordinator, låg bakom Café Nära i Trosa och har drivit konsultverksamhet inom marknadsföring och grafisk design. Hon har dessutom lång erfarenhet från butiksverksamhet och har de senare åren varit aktiv i husbyggarbranchen som affärsutvecklare och marknadschef.

– Jag brinner verkligen för försäljning och att se de faktiska resultaten av en lyckad marknadsföringskampanj. Att få möjlighet att hjälpa Telgenytt att bygga upp sin annonsaffär i det här skedet är något jag ser fram mycket emot, säger Louise Tegel.

Utöver sitt uppdrag som annonschef för Telgenytt driver Louise marknadsföringsbyrån LUSS Creations. På Telgenytt kommer hon att bidra med annonsförsäljning, grafisk formgivning och affärsutveckling.

Louise Tegel nås på
louise@telgenytt.se och 076-055 16 81

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 17:57
Senast uppdaterad: 16 april 2024 18:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors