🕝 2 minuter
20 000 ton sand från Scania omvandlas till byggmateria
Publicerad 20 januari 2025 11:30
Uppdaterad 20 januari 2025 11:30
Foto: Scania.

Scania och byggmaterialtillverkaren Weber Saint-Gobain inleder ett unikt samarbete. Tillsammans ska de omvandla 20 000 ton sand från Scanias gjuteri till golvspackel.

I ett banbrytande projekt samarbetar Scania och Weber Saint-Gobain för att minska avfall och etablera en cirkulär ekonomi. Sand som tidigare hamnade på deponi kommer nu istället att användas som råmaterial i Webers golvavjämningsprodukter.

- Återanvändningen av sand från gjutningen av motorkomponenter är en av många åtgärder som Scania vidtar i skiftet till ett hållbart transportsystem, säger Fredrik Nilzén, hållbarhetschef på Scania. 

Transporterna mellan Scanias gjuteri i Södertälje och Webers anläggning i Vingåker är redan igång, och till år 2025 beräknas cirka 20 000 ton sand återanvändas – motsvarande tre lastbilslaster per dag. Transporterna utförs som returresor, vilket minskar klimatpåverkan då lastbilarna annars skulle återvända tomma.

Enligt Anders Anderberg, forsknings- och utvecklingschef på Weber Saint-Gobain, är ambitionen att ha ersatt all jungfrulig sand i sina produkter med alternativa material till 2035.

Sand från Scania blir spackel hos Weber Saint-Gobain. Foto: Scania.

- Med sanden från Scania minskar vi användningen av jungfrulig sand med 30 procent, och potentialen är ännu större, säger Anderberg.

Cirkularitet och miljönytta Initiativet är ett exempel på hur industriella samarbeten kan bidra till både affärsnytta och miljöförbättringar. Genom att återanvända material och effektivisera transporter skapas en modell för hållbar produktion som gynnar både företagen och miljön.

- Scania har en historia av att samarbeta med andra innovativa aktörer och välkomnar initiativ där företaget kan arbeta över traditionella branschgränser.  Våra värderingar delas av många, och möjligheten att nyttja varandras expertis för att skapa ett hållbart samhälle som gynnar alla kan vi inte missa, säger Nilzén.

Dela artikeln