Uppdaterad 12 oktober 2024 08:00
I slutet av året startar Södertälje kommun ett omfattande byte av trygghetslarm för att öka säkerheten för personer med hemtjänst. Totalt 1600 personer kommer att få nya, kostnadsfria larm.
Säkerheten för Södertäljes äldre och personer med behov av hemtjänst ska stärkas. I slutet av 2024 startar kommunen arbetet med att byta ut trygghetslarmen i hela kommunen. Totalt berörs omkring 1600 personer, och de nya larmenheter som installeras är en del av ett led i att förbättra tryggheten i hemmet.
Inför varje byte kommer de som har trygghetslarm att få information om hur och när bytet ska ske. Detta sker antingen via brev eller genom information direkt från hemtjänstpersonalen. Kommunen har planerat att genomföra bytena under hösten och vintern 2024–2025, och varje person kommer att få veta exakt när det är dags för just deras byte.
Det är oftast hemtjänstpersonalen som sköter installationen av det nya larmet, men vid behov kommer kommunens installation- och servicegrupp att hjälpa till. Bytet är kostnadsfritt och innebär att varje brukare får både en ny larmknapp och en ny larmenhet. Funktionen förblir densamma, och brukarna kan själva välja om larmknappen ska bäras som ett halsband eller armband.
Trygghetslarmet består av en larmenhet och en larmknapp, där de som har hemtjänst kan välja att bära larmknappen antingen som halsband eller armband. Larmet fungerar endast inom bostaden.